Meditatie en mindfulness voor pubers: voor betere concentratie

Meditatie en mindfulness voor pubers: voor betere concentratie

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 12-3-2017 in Yoga voor iedereen

Pubers ontdekken yoga, meditatie en mindfulness als een methode om volledig te ontspannen, van waaruit ze zich veel beter kunnen concentreren. Soms komen pubers hier zelf mee in aanraking, soms gaat dat via hun ouders. Na de traditionele en (best) logische weerstand komen pubers vrij snel tot het inzicht dat het ze inderdaad kan helpen!

“Ga maar rechtop zitten, sluit je ogen en haal rustig adem. Tel langzaam van 0 tot 19 en probeer nergens aan te denken”. Er roept nog iemand dat ze er niet van houdt om haar ogen te sluiten, maar als ze merkt dat de rest langzaam tot rust begint te komen staakt ze snel haar verzet en doet ze mee. “Draai maar met je handen en schud je armen even goed los, om de spanning uit je lichaam te laten en volledig te ontspannen.”

Ontspannen als ontsnapping

Pubers zetten zich stevig af tegen alles wat hun ouders hen voorschrijven, maar blijken opvallend gelijk aan hun ouders wanneer het gaat om de drukte en stress die ze ervaren. En dat is niet zo gek:

  • Ze moeten naar school
  • Ze hebben bergen huiswerk
  • Tussendoor zitten ze op pianoles
  • En er moet natuurlijk gesport worden dus zitten ze op hockey of voetbal

Yoga, meditatie en mindfulness voor pubers kunnen uitkomst bieden in deze drukke tijd waarin we ontspannen moeten aangrijpen als de ontsnapping van het drukke leven dat we leiden.

Een stilzitten-App voor pubers

De gemiddelde puber heeft zijn of haar smartphone zo’n beetje aan de hand vastgeplakt. Het is een van de veroorzakers van de stress die pubers hebben, maar kan ook uitkomst bieden door middel van speciale apps. Een goed voorbeeld daarvan is de stilzitten-App (http://www.inspirerendleven.nl/mindfulness-app-voor-jongeren-de-stilzitten-app/).

De applicatie helpt pubers 10 geleide meditaties te doen, waarbij er een persoonlijke logboekfunctie beschikbaar is om hun vorderingen bij te houden. Het zijn onder andere 4 stiltemeditaties en 2 geleide bodyscans. Daarmee hebben pubers een handig hulpmiddel in handen om te oefenen om volledig te ontspannen, waarmee ze even kunnen ontsnappen aan hun drukke leven!

Loskomen van de stress

Het is de kunst om pubers zelf te laten ervaren welke positieve invloed yoga, meditatie en mindfulness op ze kunnen hebben. Het aanvankelijke verzet is dan over het algemeen snel gebroken, omdat ze snel inzien dat het ze helpt om los te komen van de gestresste levens die ze vaak net als hun ouders ervaren. Juist door regelmatig even helemaal tot rust te komen met een app of een andere vorm van yoga en meditatie kunnen ook pubers de ruimte in hun hoofd vrijmaken om te werken aan hun zelfvertrouwen en een algemeen gevoel van welbevinden. 

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?