De kaars of schouderstand (Sarvangasana) in yoga

De kaars of schouderstand (Sarvangasana) in yoga

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 10-4-2018 in Yogaoefeningen

De kaars of schouderstand komt uit de Hatha Yoga en is een van de beste yogahoudingen om te doen. De houding heeft zoveel voordelen, dat hij zelfs weleens ‘koning(in) of moeder van de asana’s’ genoemd wordt. Maar waarom?

 

Wat voor soort yogahouding is de kaars of schouderstand (Sarvangasana)?

  • De kaars is vooral een omgekeerde houding, met alle voordelen van dien!


 

Malou Zuur van LouZen laat de kaars zien 


Hoe kom je stapsgewijs in de kaars of schouderstand?

  1. Start liggend op de grond in Savasana
  2. Je handen liggen met de handpalmen naar beneden
  3. Zet je voeten op de mat, richting de billen (dezelfde startpositie als bij de Brug)
  4. Zwaai in 1 keer je benen omhoog (of eventueel doe je eerst je knieën naar de borst) en kom ook met billen en heupen omhoog
  5. Met je handen ondersteun je je heupen/onderrug
  6. Je steunt op de grond met je ellebogen en onderarmen
  7. Breng je schouderbladen naar elkaar toe
  8. Je benen wijzen recht of schuin omhoog en je rug is recht
  9. Strek je benen helemaal op naar boven
  10. Hou je buik licht aangespannen
  11. Adem rustig door naar je buik en kijk naar je navel
  12. Het kan zijn dat het wat ongemakkelijk voelt omdat het bloed naar je hoofd stroomt. Adem rustig door, ontspan zoveel mogelijk en je zult zien dat dit gevoel weg zakt
  13. Zo niet, kom dan rustig weer uit de houding. Misschien gaat het volgende keer beter


Hoe kom je er weer uit?

  • Breng eerst je knieën weer naar de borst
  • Hou je buikspieren aangespannen
  • Rol je onderlichaam langzaam af tot je weer in Savasana ligt
  • Voel na: hoe voelt je lichaam aan? Anders dan daarvoor?

 

De schouderstand luie kaars sarvangasana liggend tegen muur

Welke varianten zijn er op de kaars of schouderstand?

Als je het te zwaar vindt om op je schouders te staan, maar toch de voordelen wilt van deze houding, doe dan de ‘luie kaars’. Met de luie kaars lig je met je billen tegen de muur en je benen omhoog tegen de muur aan.  Ook in deze houding geniet je van de voordelen!

 

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken?

  • Het is fijn om een niet al te dunne yogamat te gebruiken. Gebruik er bij voorkeur een van minimaal 6 mm dik.
  • Leg een deken (of handdoek) opgevouwen op je mat en zorg dat je met de bovenkant van je schouders op de rand van de deken komt te liggen. Je hoofd ligt niet op de deken.

 

De schouderstand kaars sarvangasana vrouw staat ondersteboven

Welke voordelen heeft de schouderstand (Sarvangasana)?

  1. Omdat je omgekeerd staat, gaat er zuurstofrijk bloed naar het hart wat daardoor gestimuleerd wordt. Je zult je hierdoor rustiger en kalmer gaan voelen
  2. Ook komt dit zuurstofrijke bloed bij je hersenen, nek, schouders en borst. Hierdoor kan hoofdpijn en kortademigheid verminderen
  3. De buikorganen kunnen vrijer bewegen en dit is bevorderlijk voor buik- en/of darmklachten. Ook werkt het positief voor je spijsvertering
  4. Je schildklier wordt gestimuleerd, wat bevorderlijk is voor je stofwisseling en je hormoonhuishouding
  5. Omdat het bloed in je benen de andere kant op circuleert, kan dit helpen bij het verminderen/voorkomen van spataderen
  6. Mensen die veel staan of lopen tijdens hun werk, kunnen minder vermoeide benen krijgen door deze houding

 

Wanneer kun je de kaars of schouderstand beter niet doen?

  • Als je last hebt van een hoge bloeddruk, kan het feit dat je omgekeerd staat een minder positieve uitwerking hebben. Pas hier dus mee op.
  • Ook als je last hebt van je menstruatie, kan het minder prettig zijn. Voel even wat je aankunt en wilt!


e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?