Verschillende yogasoorten

Hier vind je een grove indeling van yogasoorten om je een eerste indruk te geven. De mate van fysieke inspanning, spiritualiteit en mentale ontspanning kan per yogadocent verschillen! Klik op de categorie waar je meer van wilt weten.

  1. Ontspanning/herstel yogasoorten
  2. Gemiddeld fysieke yogasoorten
  3. Behoorlijk fysieke yogasoorten
  4. Spirituele + fysieke yogasoorten

1. ONTSPANNING/HERSTEL YOGASOORTEN

- Restorative Yoga -

Vorm van Yin Yoga  | Gericht op genezen en herstellen van lichaam & geest  |  Eenvoudige yogahoudingen  | Houdingen worden tot 20 minuten aangehouden  |  Yogaprops zoals kussens, yogablokken en riemen  |  Nadruk op diepe ontspanning en herstel


verschillende soorten vormen yoga yin

- Yin Yoga -

Mentale ontspanning  |  Houdingen worden lang aangehouden  |  Gevolg: diepere lagen worden bereikt  | Rustige yoga  | Meditatief  |  Focus vooral op gewrichten en bindweefsel | Toegankelijk voor iedereen  | Statische yoga (geen flow)   | Tegenhanger van actievere vormen zoals Power, Vinyasa of Ashtanga Yoga


- Yoga Nidra -

Geleide yogavorm (met docent of app)  |  Je ligt stil & ontspannen op je rug  |  Lichaam is in slaapstand  | Geest is helder en wakker  | Meditatief  | Geen fysieke inspanning  | Toegankelijk voor iedereen  | Heel diepe ontspanning  | Zeer goed bij stress, angst, depressie, slaapproblemen of bij/na ziekte

2. GEMIDDELD FYSIEKE YOGASOORTEN

- Acro Yoga -

Combinatie van yoga, acrobatiek en Thaise massage | Spiritueel, speels, ontspannen | Met 1 of 2 andere mensen | 3 rollen: basis, vlieger en spotter (begeleidt) | Vertrouwen in elkaar is heel belangrijk | Goed om met angsten te leren omgaan | Leuk voor kinderen en jongeren


verschillende yoga vormen soorten aerial yoga

- Aerial Yoga -

Een doek, je lichaam en de zwaartekracht  |  Voor alle niveaus  |  Doek haalt spanning uit nek en schouders en compressie uit wervelkolom  |  Hangend werken aan kracht, balans, souplesse en vertrouwen  | Gevoel van letterlijk zweven


- Critical Alignment Yoga -

Technische yoga met veel precisie  |  Onderscheid tussen bewegings- en houdingsspieren  |  Doel is balans tussen deze 2 spiergroepen herstellen  |  Gevolg: een goede houding | Statische yoga  |  Speciale yogaprops: hoofdstandbankjes, boogjes, Yoga Strips en schouderstandblokken


- Dru Yoga -

Oorsprong in Hatha Yoga  |  Klassieke yogahoudingen (asana’s)  |  Ademhalingstechnieken  (pranayama’s) | Handgebaren (mudra’s)  |  Vloeiende & toch dynamische houdingen  |  Energy Block Release reeksen  |  Les wordt aangepast aan conditieniveau van leerlingen  |  Gezonde rug en wervelkolom staan centraal


- Hatha Yoga -

Statische houdingen  |  Geen flow  |  Meditatieve uitvoering  |  Redelijk fysiek  |  |  Ademhalingsoefeningen belangrijk  |  Doel: lichaam en adem leren beheersen  |  Een van de oudste stijlen in Nederland  |  Docent corrigeert weinig, maar stimuleert en moedigt aan de dingen te laten gebeuren



verschillende yoga soorten vormen integrale yoga

- Integrale Yoga -

Integratie van houdingen, ademhalingsoefeningen & meditatie  |  Integreren van het geleerde in dagelijkse leven  |   Het leven wordt hierdoor een ‘levende yoga’  |  Kenmerkend: beide voeten geaard op de grond en het hoofd 'in de hemel'  |  Gevolg: groter bewustzijn


- Iyengar Yoga -

Vorm van actieve (Yang) yoga  | Houdingen worden actief langere tijd aangehouden  |  Precisie, concentratie & ‘alignment’ zijn belangrijk  |  Zelfherstellend vermogen van het lichaam  |  Lichaam komt terug in balans met de geest  |  Yogaprops zoals blokken, yogariempjes en touwen


- Pilates -

Krachtopbouw en lenigheid | Core stability staat centraal | Spiergroepen worden versterkt en opgerekt | Je werkt aan houding, stabiliteit, coördinatie ademhaling | Focus op zowel lichaam als geest 


- Sivananda Yoga -

Afgeleid van Hatha Yoga | Afwisseling van inspanning en ontspanning | Altijd volgens 5 principes: juiste ademhaling, juiste beoefening, ontspanning, juiste voedsel, meditatie | Les bestaat vaak uit beginontspanning, yogahoudingen, zonnegroet, 2 ademhalingsoefeningen en diepe eindontspanning 


3. BEHOORLIJK FYSIEKE YOGASOORTEN

- Ashtanga Yoga -

Flow yoga  |  Geen pauzes tussen de houdingen  |  Vorm van actieve (Yang) yoga  |  Dynamisch uitvoeren van vaste serie  |  Speciale Ujjavi ademhaling om afvalstoffen af te voeren  |  Adem en beweging gaan in elkaar op  |  Vrij fysieke yogavorm  |  Minder geschikt voor beginners


- Bikram Yoga -

Vorm van actieve (Yang) yoga |  Zeer fysiek  |  26 vaste yogahoudingen  |  Vaste volgorde  |  In 40 graden | Afvoer afvalstoffen door zweten  |  Niet voor iedereen geschikt, zoals bij hartproblemen of hoge bloeddruk  |  Relatief veel mannen  |  Mag alleen gegeven worden na certificering door grondlegger Bikram Choudhury


- Hot Yoga -

Vorm van actieve (Yang) yoga  |  Flink fysiek  |  Verzamelnaam voor andere yogavormen (dan Bikram Yoga) in warmte ruimte  |  Minstens 35 graden | Ook aandacht voor yogafilosofie  |  Zowel Flow als statische yoga mogelijk | Let op: heel soms ook rustige yin yoga!



verschillende soorten vormen yoga power yoga

- Power Yoga -

Verkorte les in Ashtanga yoga  |  Daardoor geschikter voor beginners  |  Flow yoga  |  Geen pauzes tussen de houdingen  |  Vorm van actieve (Yang) yoga  |  Dynamisch uitvoeren van vaste serie  |  Speciale Ujjavi ademhaling om afvalstoffen af te voeren  |  Adem en beweging gaan in elkaar op  |  Vrij fysieke yogavorm


- Vinyasa Yoga -

Geïnspireerd op Ashtanga Yoga en Power Yoga |  Flow yoga  |  Geen pauzes tussen de houdingen  |  Vorm van actieve (Yang) yoga  |  Geen vaste reeks houdingen  |  Sessies zijn o.a. geïnspireerd op ochtend, avond, zon, maan of muziek  |  Creatieve, steeds nieuwe combinaties

4. SPIRITUELE + FYSIEKE YOGASOORTEN

- Jivamukti Yoga -

Gebaseerd op dynamische stijlen zoals Ashtanga Yoga  |  Kenmerkt zich door intensiteit, zowel fysiek als spiritueel |  Flow yoga  |  Elke les aandacht voor vijf centrale uitgangspunten:  |  1. Shastra (oude geschriften  |  2. Bhakti (toewijding)  |  3. Ahimsa (geweldloosheid)  |  4. Nada (muziek)  |  5. Dhyana (meditatie)


- Kundalini Yoga -

Doel: (kundalini) energie opwekken in wervelkolom (= spiritueel ontwaken) |  Energie afgebeeld als opgerolde slang in onderlichaam  |  Slang komt omhoog door yoga |  Combinatie van houdingen, meditatie & ademhalingstechnieken  | Houdingen veelal repeterend en daardoor meditatief  |  Redelijk spirituele yogavorm  | Begeleiding is belangrijk

Zoek een yogaschool

Zoek meteen een leuke yogaschool in de buurt die jouw yogavorm aanbiedt!

Bekijk de yogascholen

Vertel je vrienden hierover!

Wat is Broga?

  • Yogavorm voor mannen, met meer nadruk op kracht, energie en uitdaging.

Wat is Zwangerschapsyoga?

  • Vertrouwd raken met adem als instrument voor ontspanning & concentratie.

Wat is Kinder Yoga?

  • Combinatie van yoga en spel waarbij plezier voorop staat.

Wat is Big Yoga?

  • Voor dikkere mensen, met mogelijkheden voor aangepaste houdingen.

Wat is Senioren Yoga?

  • Mildere & aangepaste yoga voor ouderen, bijvoorbeeld op een stoel.

Wat is Bedrijfsyoga?

  • Focus op lichaam en geest van medewerkers, op de werkplek of op locatie.
Heb je feedback voor ons?