Vishouding (Matsyasana) in yoga: ruimte in de borst

Vishouding (Matsyasana) in yoga: ruimte in de borst

Gepubliceerd op 27-10-2017 in Yogaoefeningen

Vind jij de Vishouding (Matsyasana) een spannende houding? Lees hier hoe je deze houding veilig kunt doen en ook thuis kunt genieten van de vele voordelen. En na een tijdje beoefenen zul je merken dat het ook een hele ontspannende houding is. De Vishouding wordt onder andere beoefend in Hatha Yoga.

 
Wat voor soort yogahouding is de Vis (Matsyasana)?

  1. Een achteroverbuiging: je hoofd, schouders en bovenrug breng je achterover.
  2. Een borstopener: door de achteroverbuiging en het samenbrengen van de schouderbladen wordt het borstgebied volledig geopend.
  3. Als je ervoor kiest om je benen te openen, is deze houding tegelijkertijd een heupopener.

 

Vishouding matsyasana yoga ruimte borst rug liggen

Welke varianten van de Vis zijn er?

Bij de Vis kun je kiezen wat je doet met je armen en je benen.

Je armen

  • Je kunt je armen en ellebogen op de vloer houden om op te steunen
  • Je kunt ze ook optillen en de handen in de schoot leggen. Dit doe je alleen als de druk op je hoofd (waar je dan meer op steunt) goed voelt!

Je benen

  • Je kunt je benen gestrekt houden en op de grond laten liggen.
  • Je kunt je voeten ook richting je zitvlak brengen, je voetzolen tegen elkaar aan brengen en je knieĆ«n (door de zwaartekracht) naar buiten laten vallen. Als je hierin nog wat verder wilt gaan, kun je je benen ook in Lotushouding vouwen.



Vishouding matsyasana yoga gebogen benen

Malou Zuur van LouZen laat zien hoe je de Vishouding met opgetrokken benen kunt uitvoeren.


Hoe kom je stapsgewijs in de Vishouding (Matsyasana)?

  1. Lig ontspannen in Savasana en adem rustig in en uit
  2. Breng je handen onder je zitvlak, met handpalmen naar beneden
  3. Breng dan je borst van de grond en steun op je onderarmen en ellebogen
  4. Hierbij breng je de schouderbladen naar elkaar toe
  5. Je zet je kruin op de grond. Zorg dat je hier niet meteen zwaar op leunt!
  6. Je kantelt je bekken waarbij je een holle rug maakt en je navel richting je voeten beweegt.
  7. Als je hoofd goed voelt (niet teveel druk), kun je je armen los laten en in de schoot of op de grond leggen. Maar dit hoeft zeker niet!


Hoe kom je weer uit de Vis?

  1. Kom weer terug door je armen en ellebogen stevig in de grond te duwen.
  2. Je brengt (met buik licht aangespannen) je borst en hoofd weer omhoog.
  3. Dan rol je langzaam en gecontroleerd wervel voor wervel af totdat je weer in Savasana ligt.
  4. Voel na in Savasana wat de houding met je lichaam gedaan heeft.


Hulpmiddelen bij de Vishouding 

Haal je het niet om je hoofd op de grond te zetten maar wil je wel werken aan meer ruimte in de borst? Gebruik dan een yogablok onder je hoofd zodat je er beter bij kunt. Voer je de Vis liever uit met een stevige steun in je rug? Kies er dan voor om een meditatiekussen onder je rug te leggen. 


Welke voordelen heeft de Vishouding (Mastyasana)?

De Vis heeft vele voordelen voor je hele lichaam en gemoedstoestand, onder andere:

  • Je schildklier wordt gestimuleerd
  • Je keelgebied wordt geopend
  • Je schouders en nek worden soepeler
  • Je wervelkolom wordt soepeler
  • Je longinhoud wordt vergroot

En je krijgt dus meer ruimte in de borst!

e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina.

Ik wens je veel oefenplezier, rust en soepelheid toe met de Vishouding (Matsyasana) in yoga!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?