Heupopeners in yoga

heupopeners in yoga kl

Heupopeners zijn houdingen (asana’s) binnen de yoga, die je doet om de flexibiliteit rond de heupen en het bekken te vergroten. Veel mensen zijn stijf in dit gebied, doordat we langdurig zitten op een dag. Als je soepeler bent in het bekkengebied kan dit in het hele lichaam voor meer ruimte zorgen.

 

Wat doe je bij een heupopener in yoga?

Het bekken is een groot gebied met veel spieren, pezen en organen, dat een verbinding vormt tussen de benen en het bovenlichaam. Bij het bewegen en overeind houden van ons lichaam, zijn de belangrijke spieren:

  1. de binnenbeenspieren
  2. de hamstrings
  3. de bilspieren
  4. de heuprotatoren

Yoga biedt ons verschillende oefeningen om deze te stretchen!

 

Hulpmiddelen bij heupopeners

Heupopeners kunnen behoorlijk wat weerstand oproepen. Het kan fijn zijn om hier hulpmiddelen voor in te zetten, zoals:

Zo kun je gemakkelijker ontspannen in de houding komen. De oefeningen kunnen zittend, liggend of staan gedaan worden.


heupopeners in yoga duif eka pada rajakapotasana 

Waar is een heupopener goed voor?

1. Als je stijf bent in het bekkengebied, dan heeft dit invloed op de beweeglijkheid van de rest van je lichaam. Je bekken verbindt je onderlichaam met je bovenlichaam en helpt het bij elke beweging. Maar alleen als het bekken goed uitgelijnd is en een stabiele basis is.

 

2. Ook mentaal kan een heupopener voor ontspanning zorgen. In het bekkengebied worden veel spanningen opgeslagen. Je kunt dus emoties voelen loskomen als je deze houdingen doet.

 

3. Een ander voordeel van het doen van heupopeners, is dat ze je helpen om tijdens meditaties makkelijker te zitten. De kleermakerszit of de Lotushouding vragen om soepele heupen.

 

Voorbeelden van heupopeners zijn:

 Heupopeners in yoga kunnen overigens zowel vooroverbuigingen als achteroverbuigingen zijn.


Tips om heupopeners goed uit te voeren

Tip 1

Het is vooral belangrijk dat je heupopeners pas uitvoert, als je een goede warming up hebt gedaan. Zorg dat je een aantal verschillende houdingen hebt gedaan om zowel je benen als je buikspieren goed op te warmen. Als je al stijf bent in het bekkengebied, zorgt de opwarming voor wat soepeler spieren.

 

Tip 2

Voel je weerstand bij het doen van een heupopener, dan kan het helpen naar de weerstand toe te ademen. Probeer de spanning op te laten lossen, door deze te accepteren en los te laten. Dit kun je met name doen op een uitademing.


Tip 3

Gebruik hulpmiddelen, zoals hierboven omschreven. Doe je bijvoorbeeld de Vlinder, leg dan kussentjes onder je knieën, zodat de spanning niet groter wordt dan je kunt hebben. Gaat het beter, verplaats de kussens dan steeds wat verder van je af, zodat je knieën lager komen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?