Twistende Yogaoefeningen

twistende yogaoefeningen kl

Met Twistende Yogaoefeningen zorg je voor meer soepelheid in je ruggengraat en het detoxen van je lichaam. Je kunt ze op verschillende manieren uitvoeren:

  1. Zittend, zoals de Zittende Twist
  2. Liggend
  3. Staand

In alle variaties draai je je bovenlichaam naar links en naar rechts zodat beide kanten van je lichaam kunnen profiteren van de werking.


Er zijn eenvoudige maar ook gecompliceerdere draaiingen. De Parivrtta Trikonasana (Gedraaide Driehoek) is er bijvoorbeeld zo een. Je staat hierbij in een spreidstand en reikt met je linkerhand voorbij je rechtervoet.


Bij staande en zittende Twistende Yogaoefeningen werk je tegen de zwaartekracht in, om je lichaam te kunnen draaien. Als je een liggende houding doet of een yoga hulpmiddel gebruikt, kun je vaak dieper in de houding komen. Een voorbeeld van zo'n hulpmiddel is een handig yogariempje.

 

Waar is een Twistende Yogaoefening goed voor?

Twistende Yogaoefeningen hebben een positief effect op zowel lichaam als geest:

 

Fysiek:

  • Draaiingen vergroten de soepelheid van de ruggengraat
  • Ze zorgen voor een betere doorbloeding van de organen: al het bloed wordt tijdens de draaiing uit je organen geperst, waarna vers bloed terugstroomt
  • De flanken van het bovenlichaam worden gestrekt, wat zorgt voor meer ruimte voor de ademhaling
  • Het reinigen van je lichaam en afvoeren van afvalstoffen wordt gestimuleerd
  • De houdingen bevorderen een correcte lichaamshouding en lichamelijke ontspanning

 

Mentaal:

 

Twistende yogaoefeningen zittende twist

Tips om Twistende Yogaoefeningen goed uit te voeren

 

Tip 1

Een van de belangrijkste punten om op te letten, is het rechthouden van je rug. Als je dat niet doet, dan kan het niet alleen zijn dat je niet ver komt in de houding, maar kan het ook rugpijn veroorzaken. Door te draaien met een scheve of kromme rug gebruik je niet de juiste spieren en kunnen je wervels niet goed bewegen.

 

Tip 2

Maak gebruik van de ademhaling bij het uitvoeren van een Twist. Je kunt op een inademing je rug goed uitstrekken, je maakt je rug zo lang mogelijk en creëert ruimte tussen de wervels. Op een uitademing maak je een draaiing met je bovenlichaam. Zo zorg je ervoor dat je rug eerst goed recht is, voor je draait.

 

Tip 3

Maak gebruik van je hoofd bij een Twistende Yogaoefening. Het is niet noodzakelijk om je hoofd helemaal mee naar links of rechts te draaien maar het kan wel helpen. Er wordt namelijk wel gezegd dat je lichaam zich naar het punt beweegt waarnaar je kijkt. En hoe verder je kijkt, hoe meer je (met behoud van je grenzen uiteraard!) lichaam dus zal draaien in een Twistende Yogaoefening.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?