Geestelijke ontspanning

Geestelijke ontspanning

Er kan ons mentaal van alles bezighouden: onze vrienden, familie, administratie, huishouden, werk en andere verplichtingen. Dat vergt allemaal mentale energie en dat is helemaal niet verkeerd. Het is echter ook belangrijk om regelmatig te zorgen voor geestelijke ontspanning. Want ook al lig je fysiek op de bank, dan kan je hoofd nog steeds volop ‘aan’ staan.

 

Je geestelijke batterij opladen

Om ervoor te zorgen dat je elke dag weer met een frisse geest aan de dag begint, is het nodig om regelmatig je geestelijke batterij op te laden. Dat betekent dat:

  • je spanning loslaat
  • je piekeren tot een minimum reduceert
  • je even niet bezig bent met alles wat je nog moet doen


Er zijn verschillende manieren om geestelijk te ontspannen, bijvoorbeeld door:

  1. plezier
  2. mindfulness
  3. yoga


1. Geestelijke ontspanning door plezier

Je aandacht verleggen naar iets dat je plezier geeft, is een manier om je geest te ontspannen. Denk hierbij aan een avond met vrienden doorbrengen: lekker eten, fijne gesprekken of een spelletje doen. Lachen is gezond en je aandacht wordt afgeleid van alle zaken die je moet doen of regelen in je leven. Een andere fijne manier is om op yogaweekend of yogavakantie te gaan, waarbij je ultieme aandacht hebt voor je lichaam en geest.

 

geestelijke ontspanning mindfulness

2. Geestelijke ontspanning door mindfulness

Mindfulness is een andere manier van geestelijke ontspanning. Door mindfulness oefeningen te doen, richt je je volledige aandacht op het hier en nu, op wat je via je zintuigen (je lichaam dus) waarneemt. Dus je kijkt, luistert, ruikt, proeft en voelt met al je aandacht. Hierdoor heb je geen ruimte over om na te denken of te piekeren. Dat zorgt voor meer ontspanning.

Mindfulness betekent letterlijk aandacht hebben voor wat er in het huidige moment gebeurt, zonder daar een oordeel over te hebben.

 

3. Geestelijke ontspanning met yoga

Yoga is eigenlijk net als mindfulness, een manier om je geest te kalmeren door je op je lichaam te focussen. Tijdens het doen van de houdingen (asana’s) richt je je aandacht op wat je doet: Hoe je lichaam voelt, hoe stevig je staat (of niet) en op je ademhaling. Daardoor ben je even niet bezig met plannen, organiseren, piekeren en nadenken.

En dat geeft geestelijke ontspanning.

 

Veel yogahoudingen zijn dus rustgevend voor zowel je lichaam als je geest. Ook zijn er speciale ademhalingsoefeningen (Pranayama) en andere ontspanningsoefeningen die veel geestelijke rust kunnen geven. Een fijne ademhalingsoefening is bijvoorbeeld de Sniper Breath.

 

Geestelijke ontspanning heeft verschillende voordelen, bijvoorbeeld:

  1. Meer energie
  2. Meer aandacht voor jezelf en je omgeving
  3. Beter slapen
  4. Minder stress
  5. Een soepeler lichaam
  6. Betere concentratie

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?