Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen

Alle houdingen binnen yoga hebben een ontspannende werking op lichaam en geest. Maar er zijn oefeningen die in het bijzonder gericht zijn op ontspanning:

  1. Deze zijn heel geschikt om je yogapractice mee te beginnen zodat je het optimale uit je practice kunt halen.
  2. Ook is het fijn om je sessie ermee te eindigen zodat het effect van de yogahoudingen op je lichaam en geest zo groot mogelijk is.
  3. En uiteraard kun je ze ook op elk ander moment van de dag doen!

 

Ontspannen beginnen aan yoga

Of je nu 's ochtends of 's avonds yoga doet, het is eigenlijk altijd fijn om te zorgen dat je ontspannen aan je sessie begint:

  • 's Ochtends begin je vaak al plannen te maken voor de dag, neem je je agenda door of herinner je je dingen die je moet doen.
  • ‘s Avonds heb je veel meegemaakt en kan het zijn dat je hoofd daar nog druk mee bezig is.

 

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen je gedachten los te laten en je te focussen op de rust in jezelf. Hierdoor zul je beter in een yogahouding (asana) kunnen komen en voelen wat deze met je doet.

 

Ontspannen afronden van je yoga

Als je aan het einde van je yogasessie ontspanningsoefeningen doet, kunnen de yogahoudingen zo goed mogelijk doorwerken in je lichaam en geest. Je kunt de effecten als het ware beter ‘opnemen’ in je systeem.

En het zorgt er uiteraard voor dat je je relaxed en ontspannen voelt zodat je op een fijne manier de dag kunt voortzetten of lekker kunt gaan slapen.

 

Verschillende ontspanningsoefeningen

Er zijn verschillende manieren waarop je binnen yoga tot ontspanning kunt komen, los van het doen van asana’s.

 

1. Pranayama

Pranayama oefeningen gebruiken de ademhaling om je prana (je levensenergie) tot rust te brengen. Dit doe je door je aandacht volop naar je ademhaling te brengen:

  • De focus op je ademhaling is al kalmerend, je richt je aandacht bewust op je lichaam en de kleine bewegingen die het maakt.
  • Door je aandacht vervolgens vooral op je uitademing te richten, kun je een diepere ontspanning bereiken.
  • Op een uitademing kun je spanning namelijk beter loslaten en wordt het ontspanningsdeel van je zenuwstelstel (parasympathisch deel) aangesproken.

 

ontspanningsoefeningen savasana bodyscan

2. Bodyscan

Een bodyscan is een effectieve manier om je lichaam en geest tot rust te brengen, die o.a. gebruikt wordt bij Yoga Nidra.

Je kunt een bodyscan zittend of staand doen, maar voor optimaal resultaat doe je hem in Savasana. Savasana is weliswaar een yogahouding, maar je kunt deze ook gemakkelijk even tussendoor doen, gedurende je dag.

Na de yogales wordt de houding vaak gebruikt om tot rust te komen en het effect van de yogahoudingen te voelen. Maar je kunt hem dus ook als ontspanningsoefening doen:

  • Je ligt hierbij op je rug op de grond en je gaat met je aandacht elk lichaamsdeel af.
  • Je probeert bij elk lichaamsdeel heel bewust de eventuele spanning los te laten, bijvoorbeeld op een uitademing.
  • Zo lig je steeds zwaarder op de grond. Dit werkt aardend, maar ook rustgevend.


3. Meditatie

Met een meditatie richt je je aandacht even helemaal op jezelf.

Mediteren kan op verschillende manieren en met verschillende doelen. Vaak wordt gemediteerd om de drukke geest tot rust te laten komen. Dit kan voor of na een yogales maar ook even tijdens je lunchpauze of als je net thuis komt van je werk.

Er zijn verschillende methoden om te mediteren, zoals:

  1. een focus op de ademhaling
  2. het doen van visualisaties

Vijf of tien minuten mediteren heeft al een kalmerend effect.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?