Ademhalingsoefeningen

ademhalingsoefeningen

Als je yoga beoefent, zul je veelal fysieke houdingen doen, maar ook ademhalingsoefeningen. Wat zijn ademhalingsoefeningen?

Ademhalingsoefeningen worden ook wel Pranayama genoemd. Pranayama wordt gebruikt als:

  1. ontspanningstechniek
  2. methode om geestelijk meer energie te krijgen
  3. methoden om fysiek meer energie te krijgen

De gemiddelde mens ademt te snel, te vaak en te oppervlakkig. En dat is zonde! Door Pranayama te doen krijg je meer controle over je ademhaling en daarmee over je zogeheten levensenergie. Het woord Pranayama komt uit het Sanskriet, het woord Prana betekent levenskracht en Ayama beheersing.

 

Waarom zijn ademhalingsoefeningen belangrijk?

De ademhaling is erg belangrijk binnen de yogafilosofie, maar ook binnen de wetenschap. Ons lichaam kan niet zonder zuurstof. Door Pranayama oefeningen te doen, breng je meer zuurstof in het bloed, waardoor al je organen en vooral de hersenen meer zuurstof krijgen. Dit zorgt voor:

  • meer ontspanning
  • een betere stofwisseling
  • een lagere bloeddruk
  • een rustiger hartslag

Een goede ademhaling is heel belangrijk voor een gezond lichaam!


Ademhalingsoefeningen en levensenergie 

Met Pranayama beïnvloed je ook je Prana, je levensenergie. Door de ademhalingsoefeningen te doen zul je je vitaler gaan voelen, meer ruimte in jezelf ervaren en de juiste energie hebben om vooruit te komen in je leven. Met de ademhaling stuw je je Prana of kalmeer je deze juist.

  1. De inademing staat voor verwarming, ruimtelijkheid en openheid en deze is verbonden met Ha, de zon.
  2. De uitademing is verbonden met Tha, de maan. Deze staat voor verkoeling, loslaten, aarden.

Deze twee heb je allebei nodig en kun je met de juiste ademhalingsoefeningen in balans brengen, om rust te creëren in je lijf en geest.

 

wat zijn ademhalingsoefeningen in yoga

Welke ademhalingsoefeningen zijn er?

Er zijn verschillende Pranayama technieken die toegepast kunnen worden. Ze kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de inademing, de uitademing, op allebei of op de adempauzes. Wat je ook kiest, hou altijd rekening met het volgende:

  1. Het is belangrijk de lengte van de oefeningen heel rustig op te bouwen.
  2. Je zou er niet van buiten adem of duizelig moeten worden.
  3. Blijf altijd goed naar je lichaam luisteren!


Hieronder zetten we verschillende technieken op een rij:

  1. Verlenging van je inademing: je probeert je inademing zo lang en langzaam mogelijk te maken, terwijl je je keel wat afsluit. Op die manier komt de lucht langzamer je lichaam binnen. 
  2. Langer maken van je uitademing: je probeert de uitademing zo lang mogelijk te laten duren. Ook hier sluit je de keel wat af. Dit is erg bevorderlijk voor ontspanning omdat je met je uitademing 'loslaat'.
  3. Verlenging van de adempauze (Kumbhaka): een adempauze kun je na een inademing, na een uitademing of zelfs middenin een adembeweging doen. Het voordeel is dat je hiermee niet onnodig snel weer inademt. Je lichaam kan best even een paar seconden zonder inname van nieuwe zuurstof. 
  4. Volledige ademhaling: Je ademt rustig en bewust en gebruikt de volle capaciteit van je longen. Gemiddeld gebruiken mensen maar 30% van hun longcapaciteit, veel te weinig dus!

 

Het doen van Pranayama oefeningen heeft dus een positieve invloed op zowel lichaam als geest. We hopen dat je voldoende antwoord hebt op de vraag: wat zijn ademhalingsoefeningen? We wensen je een ontspannen ademhaling en veel rust toe.

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?