meditatie

Meditatie: je hebt er vast weleens van gehoord.

  • Wat is meditatie precies?
  • Waarom zou je aan meditatie doen?
  • Wat heb je nodig om te mediteren?
  • Welke soorten meditatie zijn er?


Wat is meditatie?

Meditatie is een vorm van geestelijke training. In feite train je je concentratievermogen met als doel innerlijke rust te vinden. Je doet dit door je aandacht te houden bij 1 punt. Dit kan een object zijn, maar ook je ademhaling. Door telkens, als je afdwaalt, met je aandacht weer terug te komen, train je je focus. Meditatie wordt al eeuwenlang overal gedaan. Veel mensen kennen het van oosterse monniken, maar de beoefening van meditatie gebeurt ook gewoon door druk bezette Westerse mensen.

 

Waarom meditatie?

Vroeger was meditatie een onderdeel van geloofsbeoefening. Het bracht je dichter bij God. Dit kan natuurlijk nog steeds, maar veel mensen doen tegenwoordig aan meditatie:

  1. om stress los te laten
  2. om rust te vinden
  3. om beter 'in contact' te komen met zichzelf

Meditatie leent zich voor al deze doeleinden. Naast dat je je bezig houdt met werk, sporten en sociale bezigheden, kan meditatie een moment zijn dat je je even alleen met jezelf bezighoudt. Het is een rustpunt van de dag en geeft je de kans je op te laden.

 

meditatie-concentratie-wereld-van-yoga

Wat heb je nodig om te mediteren?

Om te mediteren heb je niet veel nodig.

  • Je kunt zitten op een meditatiekussen. Dat helpt om ontspannen te zitten en zorgt dat je je goed kunt concentreren. Lees hoe je het voor jou beste meditatiekussen kiest.
  • Het kan fijn zijn om een dekentje om je heen te slaan en om een yogabroek of yogalegging aan te trekken.
  • Verder is het prettig als je niet gestoord wordt door harde geluiden, andere mensen of smartphones.
  • Sommige mensen hebben een aparte kamer of hoekje om te mediteren. Je kunt een fijne plek voor jezelf creëren met bloemen, een kaars of een beeldje, maar dat hoeft niet.

Belangrijkste is dat je ontspannen kunt zitten en tijdens je meditatie niet gestoord wordt!


Hoe lang mediteer je?

Als je net begint, is het handig je meditatie niet te lang te maken. Het vergt namelijk wel oefening om stil te kunnen zitten en je zo’n lange tijd te concentreren. Begin dus met een paar minuten en bouw dit steeds verder op. Let op: het is beter om regelmatig wat korter (10-15 minuten) te mediteren dan heel af en toe een uur.


Soorten meditatie

Er zijn verschillende soorten meditatie, die allemaal wel min of meer hetzelfde effect van fysieke en mentale rust hebben:

  1. Concentratiemeditatie, waarbij er wordt er gefocust op een voorwerp (bijvoorbeeld een vlam), de ademhaling of een mantra (zoals bij Transcedente Meditatie)
  2. Open aandachtmeditatie, waarbij alles wat op dat moment je aandacht vraagt, deze aandacht ook krijgt. Een bekende vorm hiervan is vipassana meditatie, waarbij je juist focust op veranderingen binnen lichaam en geest.
  3. Bewegingsmeditatie, die gebaseerd zijn op met aandacht bewegen zoals yoga bijvoorbeeld!


Het is bewezen dat mediteren een positief effect heeft op de geest:

  • de hersengolven worden rustiger
  • het helpt spanningen loslaten
  • het stimuleert bewustwording

Zoals je elke dag zorgt voor een gezond lichaam, door voeding, sport en persoonlijke hygiëne, zo kun je meditatie zien als zorg voor een gezonde en vitale geest!

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?