Lichamelijke ontspanning

Lichamelijke ontspanning

Ons lichaam draagt ons letterlijk door ons dagelijkse leven heen. Het krijgt van alles te verduren zoals prikkels en signalen van buitenaf, maar ook van binnenuit. Het is belangrijk om regelmatig te ontspannen, om weer energie op te kunnen doen. Doe je dit niet of lukt het niet goed, dan bouwt spanning zich op in je lichaam en kan het je gezondheid in de weg gaan zitten.

 

Het opslaan van spanning

Je kunt spanning (of stress) voelen in je lichaam, maar het is ook iets dat zich onbewust in je lijf nestelt. Je geest is druk met taken van alle dag, agendapunten die afgewerkt moeten worden en ongemerkt kun je gestrest raken. Ons lichaam reageert primitief op stress, het neemt het waar als een letterlijke bedreiging. En als er een bedreiging is, dan kent het maar drie reacties:

  1. vechten
  2. vluchten
  3. verstijven

 

Over het algemeen is vechten of vluchten minder aan de orde voor ons. Verstijven is dat wel en dat doet het lichaam dan ook. Spanning die niet geuit kan worden, zal toch ergens naar voren komen, bijvoorbeeld:

  • je trekt je schouders op
  • je spant je nekspieren aan
  • je voelt een kramp in je maag

Het lichaam draagt continu die stress mee en dat kan gevolgen hebben voor je gezondheid.

 

Het belang van lichamelijke ontspanning

Het is dus belangrijk om stress te kunnen ontladen. Om problemen te voorkomen is het goed om regelmatig met je aandacht naar je lichaam te gaan, om te voelen of stress zich ergens heeft opgebouwd. Dit is iets waar velen van ons niet zo goed in zijn.

Omdat wij constant ‘aan’ staan, voelen we niet meer of (delen van) ons lichaam gespannen zijn of niet. En om gezond te blijven, is dat wel heel belangrijk!

 

 
Yoga als lichamelijke ontspanning

Lichamelijke ontspanning werkt voor iedereen op een andere manier:

  • sommige mensen zweren bij sporten
  • anderen bij een wandeling in het bos
  • en weer anderen nemen een warm bad

Verder is slapen natuurlijk een goede manier om je lichaam te laten herstellen. Maar met al deze manieren blijft er soms nog steeds opgeslagen spanning aanwezig.

 

Met yoga kan het lichaam een nóg diepere vorm van ontspanning ervaren. Door de yogahoudingen (asana's) kun je leren gevoeliger te worden voor wat er in je lichaam gebeurt, om er vervolgens iets mee te kunnen doen.


Een bodyscan in Savasana

De bedrieglijk simpel lijkende yogahouding Savasana (Lijkhouding) is een hele goede manier om contact te maken met je lichaam en te voelen of er spanning zit. Dit doe je dan door middel van een bodyscan, een heel effectieve ontspanningsoefening.

Bij een bodyscan ga je met aandacht alle delen van je lichaam af om op te merken of er spanning zit en dit eventueel los te laten met behulp van een ademhalingsoefening. Hierdoor kan je lichaam langzaam maar zeker ontspannen.

 

Ook tijdens je dagelijkse leven kun je zo vaak mogelijk je aandacht even naar je lichaam brengen en voelen of je spanning vast houdt. Dit gaat je heel veel lichamelijke ontspanning opleveren!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?