Meditatiekussen

Een meditatiekussen is een van de verschillende soorten kussens die binnen de yoga en meditatie gebruikt worden. Het helpt je om tijdens het mediteren goed te kunnen zitten. Het is namelijk belangrijk dat je tijdens het mediteren comfortabel zit en toch alert en gefocust blijft. Als je moeilijk rechtop kunt zitten, dan is een meditatiekussen precies dat wat je kan helpen!

 

Hoe helpt een meditatiekussen precies?

Meditatie kun je beoefenen tijdens een yogales, een meditatieles of -cursus of gewoon thuis natuurlijk. Heerlijk om even op te laden aan het begin van de dag, of juist bij te komen na een drukke werkdag. Tijdens mediteren is het de bedoeling dat je stil zit en met je aandacht 'naar binnen' keert. Je kunt zitten in:

  1. de Lotushouding
  2. de Halve Lotus
  3. de Kleermakerszit

Meestal ga je niet liggen als je mediteert, dan raak je te ontspannen en kun je in slaap vallen. Als je zit, is je rug helemaal recht en je houdt je lichaam met zo min mogelijk spierkracht overeind. Het is de bedoeling dat je zo ontspannen mogelijk zit.

 

Langdurig zitten in Lotushouding of Kleermakerszit is voor veel mensen niet zo gemakkelijk. Het meditatiekussen kan je hierbij helpen. De hoogte van het kussen zorgt ervoor dat je bekken wat naar voren kantelt, waardoor je wervelkolom makkelijker recht kan blijven. Dat helpt om ontspannen te kunnen zitten, waardoor je je beter kunt concentreren. Ook zorgt het voor een goede doorstroom van de ademhaling. 

 

meditatiekussen nut soorten wereld van yoga

Hoe zien meditatiekussens er uit?

Er zijn verschillende vormen meditatiekussens te krijgen: 

  • Ronde kussens
  • Halve maanvormige kussens
  • Rechthoekige kussens
  • Zabutons, dit zijn dikkere, vierhoekige meditatiematten

 

Je keuze voor een bepaalde vorm is in eerste instantie een kwestie van voorkeur. Een halve maanvormig kussen geeft je bijvoorbeeld meer beenruimte en een rond kussen is vaak wat hoger. Ze zorgen natuurlijk allemaal voor een prettige meditatiehouding. De zabuton kun je gebruiken om zelf op te zitten, maar kan ook onder een meditatiekussen gelegd worden. Daarmee verlicht je de druk op je enkels als je in meditatiehouding zit.

 

Er is naast het meditatiekussen nog een optie voor zittend mediteren en dat is het meditatiebankje. Dit lage houten bankje is ideaal om te gebruiken om op je knieën te zitten, zonder je knieën en enkels te belasten.

 

Hoe kies je het juiste meditatiekussen?

Omdat er vrij veel keuze is, én je rekening moet houden met de manier waarop je het kussen wilt gebruiken, hebben we wat tips op een rijtje gezet hoe je een goed meditatiekussen uitkiest!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?