Wat is Pranayama?

Juist eheader Pranayama

Pranayama is net zo’n belangrijk deel van het beoefenen van yoga, als de bekende asana’s, de houdingen. Het helpt je om meer energie te krijgen, te ontspannen en je organen van zuurstof te voorzien. Er zijn verschillende Pranayama oefeningen die ieder een iets andere werking hebben. 

 

Wat houdt Pranayama in?

Pranayama is Sanskriet, Prana betekent levensenergie en Ayama betekent beheersing. Volgens de yoga filosofie staat de ademhaling in verbinding met de levensenergie. Je kunt door je ademhaling meer energie krijgen en deze sturen. Er zijn verschillende soorten oefeningen, sommigen geven je energie een boost, andere werken kalmerend. Ze kunnen hierdoor een bijdrage leveren aan zowel je fysieke als mentale gezondheid. 

 

Wat zijn de voordelen van Pranayama oefeningen?


Meer energie

Het doen van Pranayama oefeningen kan ervoor zorgen dat je:

  • meer energie krijgt
  • het doorstromen van deze energie stimuleert
  • kunt leren de Prana te sturen naar plekken waar deze gestagneerd is


Fysieke voordelen

Veel mensen gebruiken niet of zelden hun hele longinhoud. Bij de Pranayama oefeningen adem je volledig in en weer uit. Hierdoor kun je meer zuurstof opnemen en dit zorgt voor een betere werking van je organen. Het helpt je te ontspannen en bevordert je gezondheid. De ontspanning komt ook doordat het doen van Pranayama een meditatieve bezigheid is. Je hartslag gaat eveneens omlaag.

 meditatie pranayama

Hoe je Pranayama kunt doen

Pranayama kan liggend gedaan worden, zodat je goed kunt voelen waar de ademhaling plaatsvindt en je je daar goed op kunt concentreren. Maar je kunt het ook rechtop zittend, op een meditatiekussen doen.
 
Er zijn een aantal verschillende oefeningen, maar over het algemeen houd je je tijdens Pranayama bezig met:

  • de tijdsduur die een in- of uitademing duurt
  • het tijdelijk vasthouden van de adem
  • het gebruik van het middenrif

Verder worden bij sommige oefeningen de neusgaten afwisselend dichtgehouden of adem je met geluid. 
 
Als je de oefeningen doet, zul je merken dat je goed moet opletten op de manier waarop je ademt. Veel mensen gebruiken de borstademhaling. De buikademhaling doen vergt in eerste instantie meer concentratie.

 

Voorbeelden van Pranayama oefeningen


Bhastrika (blaasbalg) ademhaling 

Adem krachtig in door de neus, gebruik de buikspieren om de adem daarna krachtig door de neus weer uit te blazen. In- en uitademing zijn even lang. Doe dit tien tot twintig keer.

 

Nadi Shodana ademhaling

Tijdens deze ademhaling sluit je afwisselend het linkerneusgat (met de ringvinger) en het rechterneusgat (met de duim) af. Zo breng je balans in je energie en je geest.

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?