Wat is mindfulness?

wat is mindfulness

De term mindfulness wordt tegenwoordig veel gebruikt. Maar wat is mindfulness?

Het is een Engelse term die in het Nederlands eigenlijk niet zo gemakkelijk te vertalen is. Google vertaalt het met 'opmerkzaam, oplettend'. Maar mindful is meer dan dat. Met mindfulness proberen we aan te geven dat je ontspannen blijft, helemaal in het nu bent en je concentreert op wat je op dat moment aan het doen bent. Of dat nu stofzuigen is, wandelen in het bos of alleen maar ademhalen.

 

Wat is de invloed van mindfulness op stress?

Mindfulness wordt over het algemeen gezien als een manier om stress en spanning los te laten. In het dagelijks leven kun je merken dat je vaak afgeleid wordt door gedachten over de toekomst of juist het verleden. Bijvoorbeeld:

  • je piekert over wat je anders had willen doen
  • je piekert over die ruzie die je gisteren had
  • je blijft maar nadenken over wat er allemaal fout kan gaan bij die belangrijke vergadering van morgen

Door deze gedachten ben je nooit écht in het nu, in het moment. Daarbij levert gepieker ook nog eens extra stress op. Met mindfulness kun je oefenen meer 'in het nu' te komen en laat je gedachten over toekomst of verleden los.

 

Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Mindfulness is anders dan meditatie, onder andere omdat:

  1. je bij mediteren over het algemeen stil zit en je naar binnen terug trekt
  2. je focus ligt binnen in je zelf en je gebruikt je ademhaling of een mentaal beeld om je gedachten te concentreren

Mindfulness kun je breder toepassen. Je kunt veel handelingen mindful uitvoeren:

  • afwassen
  • de hond uitlaten
  • een koekje eten
  • sporten


wat is mindfulness ontspanning zee


Je kunt ook op een bepaald moment even stoppen met wat je aan het doen bent en een paar minuten mindful zitten. Concentreer je dan op:

  • je ademhaling
  • wat je lichamelijk voelt
  • welke emoties er zijn

Dit is heel fijn en effectief als je stress hebt, je kunt hier 'instantly' rustiger van worden.

Mindfulness brengt je dus terug in het moment van nu, terug in je lichaam in plaats van in je gedachten. Je richt je op fysieke sensaties (je voeten op de vloer, je ademhaling), emoties, en wat je ruikt, ziet en hoort.


Meer weten over de verschillen tussen yoga, meditatie en mindfulness?


Yoga is mindful bewegen

Ook yoga is een vorm van mindful bezig zijn met je lichaam. Je komt helemaal in het nu door het doen van asana’s (yogahoudingen). Je voelt heel bewust wat je lichaam doet, je richt je op je ademhaling en laat piekergedachten los. Dit geldt voor vrijwel alle vormen van yoga.


Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Mindfulness heeft veel voordelen, onder andere:

  • Het zorgt ervoor dat je minder meegesleurd wordt met je gedachten
  • Je gaat met meer aandacht leven
  • Je zult minder gaan piekeren
  • Je zult je rustiger voelen van binnen
  • De kans is groot dat je beter zult slapen
  • Het bevordert je concentratie & geheugen


We hopen dat je antwoord hebt op de vraag: Wat is mindfulness? En dat je zult genieten van de vele voordelen die het biedt. Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?