Mindful sporten: blijf koel tijdens de grootste inspanningen

Mindful sporten: blijf koel tijdens de grootste inspanningen

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 30-4-2017 in Mindfulness

Sport vraagt ons soms te presteren op het hoogste niveau, met enorme inspanningen op fysiek en mentaal vlak. Juist tijdens die momenten is het van belang om koel te blijven en je volle aandacht erbij te houden.


Yoga en mindfulness kunnen enorm helpen om mentaal zo rustig mogelijk te blijven op dit soort zenuwslopende momenten. Door mindful te sporten blijf je veel beter bij de les, waardoor je vanuit stabiliteit de juiste beslissingen neemt en je zonder onnodige weerstand of stress kunt sporten.


Sporten met aandacht

Sporten is gezond, mits je zorgt dat je stressniveau niet te hoog oploopt. We willen winnen of werken aan een strakker lichaam, waarbij we onszelf gemakkelijk pushen om belangrijke grenzen over te gaan. We overbelasten ons lichaam, houden onze adem vast en dat is niet bevorderlijk voor onze fysieke en mentale gesteldheid.


Mindful sporten met yoga

Topsporters maken steeds vaker gebruik van yoga, waarmee ze hun aandacht tijdens het sporten vergroten en hun stress verminderen. Ze sporten vanuit een fysieke en mentale balans, op basis waarvan ze veel betere resultaten bereiken. Yoga zorgt er dus voor dat ze meer mindful gaan sporten, waardoor ze beter kunnen omgaan met de enorme druk die hen opgelegd wordt of die ze zichzelf opleggen.



Yoga tijdens de warming-up en cooling down

Yoga is bijvoorbeeld super geschikt als warming-up en cooling down. Het stretcht de spieren en zorgt er tegelijkertijd voor dat de ademhaling onder controle blijft. Het is op die momenten van belang om vanuit stabiliteit de oefeningen te doen en goed met de aandacht bij het moment te blijven. Yoga helpt namelijk ook bij het focussen van je concentratie en het voorkomen dat de mind alle kanten (vaak het verleden en de toekomst) op schiet. Voor je het weet ben je met je aandacht geen stretchoefeningen meer aan het doen, maar een To Do lijstje aan het maken!


Mindful sporten voor iedereen

Mindful sporten is behalve voor volwassen ook heel geschikt voor kinderen en jongeren. Ook zij kunnen met yoga en mindfulness binnen hun leven en de sport eenvoudig op de juiste momenten rust nemen, zodat ze het volgende moment alles kunnen geven om de best mogelijke prestatie neer te zetten.


Fysieke en mentale balans

Het is het herstellen van de fysieke en mentale balans waarbij yoga kan helpen. Op die manier is mindful sporten van grote toegevoegde waarde op zowel het hoogste niveau als voor iedereen die graag op recreatief niveau met sport bezig is. Of Robben dan wel had gescoord en we misschien wel wereldkampioen waren geworden is lastig te zeggen natuurlijk. Maar het had hem hoe dan geholpen bij zijn mentale fitheid!


Wil je meer weten over de verschillen tussen yoga, meditatie en mindfulness? We hebben de belangrijkste punten onder elkaar gezet voor je.


 Mediteren kan ontzettend goed helpen om meer mindful te worden. Dit kun je gemakkelijk thuis doen, door regelmatig 10-20 minuten te mediteren op een meditatiekussen. Maar op een gewone stoel kan het ook! 


Ik wens je nog heel veel mindful sportmomenten toe!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?