De 3 grootste verschillen tussen yoga en sport

De 3 grootste verschillen tussen yoga en sport

Gepubliceerd op 29-6-2017 in Yoga weetjes

Vraag jij je af waarom je aan yoga zou doen, omdat je al lekker sportief bezig bent? Geen gekke gedachte, maar er is wel degelijk verschil tussen yoga en sporten. Niet voor niets zie je steeds vaker professionele sporters yoga als toevoeging op hun sport gebruiken, bijvoorbeeld in de warming-up of cooling-down. 

 

Hier volgen de 3 grootste verschillen tussen yoga en sport.

Ze hebben te maken met:

  1. Fysiek en mentaal in- en ontspannen
  2. Het doel versus de weg er naartoe
  3. Het verhogen versus verlagen van je ademtempo en hartslag    


Verschil 1: fysiek inspannen versus ontspannen

  • Bij ‘traditionele’ sporten draait het vaak vooral om fysieke inspanning en de training van spieren. Door middel van veel herhalingen op een hoog tempo, wordt het lichaam ‘opgepompt’.
  • Yoga kan ook (zeker!) fysiek inspannend zijn maar dit gebeurt op een rustiger tempo, waarbij de houdingen langer aangehouden worden en met als bijkomend doel mentale ontspanning.

Een groot verschil is dat je bij sporten gefocussed bent op het aangespannen blijven houden van je spieren, terwijl in yoga je leert om zoveel mogelijk te ontspannen op het moment dat je de houding eenmaal aangenomen hebt.

 

grootste-verschillen-yoga-sport-hardlopers-op-atletiekbaan

Verschil 2 tussen yoga en sport: het doel versus de weg ernaar toe

  • Sporten draait om presteren, resultaten en competitie. Daarom genieten we zo van Dafne Schippers, Epke Zonderland en het Nederlands elftal. Sporters stellen een bepaald doel, werken daar naartoe en gaan onderweg de competitie met anderen aan.
  • Bij yoga is de beoefening zelf het doel. En natuurlijk bereik je ook resultaten, maar zonder ze als doel te stellen. Verder ben je tijdens yoga met jezelf bezig en is het onbelangrijk hoe iemand het anders het doet. 


Profsporters maken steeds vaker gebruik van yoga als aanvulling op hun training. Zij leren hierdoor beter het hoofd koel te houden bij belangrijke prestaties onder grote druk.

 

grootste-verschillen-yoga-sport-vrouwen-in-yogaklas

Verschil 3: het verhogen versus verlagen van je ademtempo en hartslag

  • Bij inspanning door sporten gaat je ademhaling sneller en gaan je hartslag en bloeddruk omhoog. Ook ga je vaak net een klein stukje over je grenzen heen om je doel te bereiken en je prestaties te verbeteren.
  • Yoga voer je geconcentreerd uit met aandacht voor je ademhaling. Hierdoor gaat deze juist minder snel en na de les zijn je hartslag en bloeddruk over het algemeen ook gedaald.
  • Verder is het zo, dat je bij yoga je fysieke grenzen opzoekt en deze vervolgens respecteert. Je probeert op je grens zo goed mogelijk te ontspannen waardoor er meer ruimte en soepelheid in je lichaam ontstaat.


Niet zwart-wit!

Realiseer je dat deze verschillen niet zwart-wit zijn. Natuurlijk zijn sommige yogavormen net sport en andersom hebben sommige sporten veel gemeen met yoga. Bekijk welke yogavormen er zijn en probeer gewoon een proefles bij een yogastudio bij jou in de buurt.


In het begin kun je prima in je sportkleding naar yoga, maar als je het vaker gaat doen, is echte yogakleding aan te raden. Bekijk welke mooie en comfortabele yogakleding er allemaal is!

 

Ik wens je veel sport- en yogaplezier toe!

Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel deze blog met een vriend!

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van nieuwtjes en niet-zweverige inspiratie over yoga? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan
Heb je feedback voor ons?