Hoe helpt yoga bij hardlopen?

Hoe helpt yoga bij hardlopen?

Gepubliceerd op 14-2-2019 in Yoga weetjes

Trek jij regelmatig je hardloopschoenen aan? En krijg je er een leeg hoofd maar een stijf lichaam van? Yoga kan enorm helpen bij hardlopen.

Ik vertel je hoe dat precies zit.

 

Hardlopen is een sport met vooral veel voordelen:

  • Je kunt het makkelijk in je eentje doen
  • Je bent lekker buiten
  • Je kunt last minute in je schoenen springen en gaan!
  • Het kost weinig geld

 

Maar……hardlopen heeft ook nadelen:

  • Het kan belastend zijn voor je knietjes en andere gewrichten, doordat je continu met kracht je voeten op de vloer neerzet.
  • Je lichaam wordt er vrij stijf van als je je sessie niet afsluit met rekken & strekken. En in het bijzonder: die verd………hamstrings!

 

hoe helpt yoga bij hardlopen schoenen


Waarom is yoga goed bij hardlopen?

Door hardlopen krijg je meer conditie en sterke spieren, heel fijn!

Als aanvulling op hardlopen zorgt yoga ervoor dat:

  1. Je spieren langer en soepeler worden
  2. Er meer ruimte en losheid in je lichaam ontstaat
  3. Je een betere controle over je ademhaling krijgt
  4. Je bewuster met je training om gaat

Met dat laatste bedoel ik: je kunt natuurlijk als een kip zonder kop gaan rennen, maar als je daardoor vergeet om te voelen wat er in je lichaam gebeurt, kun je makkelijk over grenzen gaan.

 

Yoga zorgt er, kortom, voor dat je goed voelt hoe het met je lichaam gaat en hoe je net vóór de grens van jouw mogelijkheden kunt blijven, in plaats van er overheen te gaan.

Dit laatste is een van de 3 grootste verschillen tussen yoga en sport.

 


Welke yoga oefeningen zijn goed om te doen bij hardlopen?

Het zijn vaak vooral de hamstrings die het zwaar te verduren hebben tijdens hardlopen. Deze oefeningen dragen bij aan soepelere hamstrings:


yoga-helpt-bij-hardlopen-oprekken-neerkijkende-hond

De Neerwaartse Hond

In de Neerwaartse Hond vorm je een soort driehoek met je lichaam, met je billen als hoogste punt. Je kantelt je bekken en buigt je knieën zover als nodig is. Vervolgens probeer je (met je bekken in dezelfde stand) je benen zoveel mogelijk te strekken en je voeten plat op de mat te krijgen. Als je je grens voelt, probeer je te ontspannen en door te ademen. Zo kom je steeds een stukje verder. Als je wilt oefenen, gebruik dan onze uitgebreide instructie van de Neerwaartse Hond.


yoga bij hardlopen hamstrings ploeghouding

De Ploeg

In de Ploeghouding breng je je benen en voeten over je hoofd heen richting de grond. Ook hiervoor geldt: hou je bekken goed gekanteld en strek dan je benen zoveel mogelijk. Ook als je knieën niet volledig gestrekt zijn, kun je de hamstrings prima oprekken! Ga lekker aan de slag met deze uitleg van de Ploeg!



yoga bij hardlopen hamstrings stijf duifhouding

De Duifhouding

In de Duifhouding werk je behalve op de hamstrings ook op de grote bilspier, die ook weleens minder blij wordt van hardlopen.

Je legt je benen om en om voor je op de grond, met je andere been naar achteren gestrekt. Je bovenlichaam leg je voorover op je been en je voelt een rek aan de achter-/binnenkant van je voorste been en je bil. Met deze uitgebreide instructie van de Duifhouding kun je na je volgende hardloopsessie meteen aan de slag.

 

Welke yogavormen zijn goed?

Behalve specifieke yogahoudingen, zijn ook bepaalde yogavormen geschikter dan andere. In de basis is elke yogavorm goed, maar sommige springen er wel uit.

Ashtanga en Vinyasa Yoga

De flow yogavormen Ashtanga Yoga en Vinyasa Yoga zorgen voor veel warmte, soepelheid, beheersing van je ademhaling en het oprekken van spieren. Je verbindt de yogahoudingen op het ritme van je adem aan elkaar tot één lange yogahouding.

Iyengar en Critical Alignment Yoga

In de technische yogavormen Iyengar Yoga en Critical Alignment Yoga heb je veel aandacht voor de juiste lichaamshouding en volgorde van het aannemen van een yogahouding. Alles draait om een correcte lichaamspositie, ook tijdens het hardlopen!

Yin Yoga

Yin Yoga zorgt voor meer ruimte in je lichaam. Bij Yin Yoga hou je de houdingen langer aan dan gemiddeld, soms wel tot 10 minuten. Hierdoor werk je behalve op de spieren, ook op het zeer stijve bindweefsel. Behalve dat dit een fysieke uitdaging kan zijn, kun je jezelf daardoor ook mentaal extra tegenkomen.


yoga bij hardlopen warming up cooling down

Wil je meer 'yoga-minded' je warming-up en cooling-down gaan doen? Pas dan volgende keer deze tips toe:

  1. Hou je aandacht volledig bij je lijf en even niet bij (het gesprek met) je loopmaatjes of de muziek die je op je oren hebt.
  2. Als je je grens tijdens het oprekken hebt gevonden: adem door en probeer de spanning millimeter voor millimeter los te laten.
  3. Probeer je bewust te zijn van waar je de spanning precies voelt, of je verschil voelt tussen links en rechts, of het warm of koud voelt etc.

Heb je wat extra hulp nodig om de hamstrings aan te pakken? Gebruik dan een yogariempje om die achterkanten flink op te rekken.

 

Ik hoop dat je overtuigd bent geraakt van de meerwaarde van yoga bij hardlopen. Ik wens je nog veel fijne kilometers en soepele hamstrings toe!

Yoga International Magazine

Wil jij ook offline lezen over yoga? Lekker met een tijdschrift in je handen? Laat je (met korting!) inspireren door Yoga International Magazine!


Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?