Omgekeerde Yogahoudingen

omgekeerde yogahoudingen

De Omgekeerde Yogahoudingen zijn een groep houdingen (asana’s) binnen de yoga, waarbij je (een deel) van je lichaam omdraait, tegen de zwaartekracht in. Het zijn houdingen die je helpen om anders tegen de wereld aan te kijken (op zijn kop) en een vitaliserende werking op het lichaam hebben. Je kunt ze liggend of staand doen.

 

Wat doe je bij een Omgekeerde Yogahouding?

 

Bij een Omgekeerde Yogahouding (ook wel inversie genoemd) kom je ondersteboven te staan. Dit heeft een positieve werking op je lichaam en geest. Er zijn houdingen waarbij het hele lichaam ondersteboven staat, zoals bij de Kaars (Sarvangasana) of de Kopstand (Sirsasana). Bij deze houdingen rust het hele lichaamsgewicht op de schouders of op het hoofd en de onderarmen.

 

Er zijn ook houdingen waar alleen een deel van het lichaam omdraait, zoals bij de Neerkijkende Hond (Downward Facing Dog) of de Ploeg (Halasana). Het hoofd en bovenlichaam hebben dan nog steeds profijt van de helende werking van het ondersteboven staan.

 

 omgekeerde yogahoudingen kaars

Wat is effect van Omgekeerde Yogahoudingen?

Omgekeerde Yogahoudingen hebben een zeer positieve werking op lichaam en geest!

Fysiek:

  • Zorgt voor ontspanning van het hart, dat tijdelijk even niet tegen de zwaartekracht in hoeft te werken
  • Toename van de bloedtoevoer naar de hersenen, een betere doorbloeding zorgt voor helderheid en ontspanning
  • Stimulans van de schildklier, pijnappelklier en de hypofyse, wat een positief effect heeft op je hormoonhuishouding
  • Versterking van je immuunsysteem door het stimuleren van het lymfestelsel
  • Goed voor je balans en lichamelijke ontspanning

 

Mentaal

  • Bevordert soepelheid van geest (doordat je de wereld van de andere kant bekijkt)
  • De meeste omgekeerde houdingen zorgen voor geestelijke ontspanning (behalve de kopstand, die is opwekkend)
  • Werkt tegen stress

 

Tips om Omgekeerde Yogahoudingen goed uit te voeren

Tip 1

De bekendste Omgekeerde Yogahoudingen zijn natuurlijk de Kaars en de Kopstand. Voor een beginnende yogi kunnen deze behoorlijk uitdagend zijn. Het ondersteboven staan kan desoriënterend zijn. Het kan er ook voor zorgen dat je moeilijker je evenwicht kunt vinden. Geef jezelf de tijd om hier aan te wennen, het is heel logisch dat dit niet meteen lukt!


Tip 2 

Je lichaam kan ook moeite hebben om te gaan met de veranderde druk. Dit kun je vooral in je hoofd voelen, waar opeens veel meer bloed naartoe stroomt. Het is belangrijk goed te voelen wat dit met je doet. Realiseer je dat dit gevoel heel normaal is en luister naar je lichaam. Blijf er in het begin niet te lang in staan en bouw dit rustig op.

 

Tip 3

Als je menstrueert is het verstandig voorzichtig te zijn met Omgekeerde Yogahoudingen. Door het ondersteboven staan kan het zijn dat er hevigere bloedingen ontstaan. Maar het is vooral erg persoonlijk dus voel bij jezelf goed aan hoe dat voor jou is.

 

We hopen dat je vooral erg zult genieten van de ontspannende werking van Omgekeerde Yogahoudingen!

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?