Kameel houding (Ustrasana) in yoga: pittig maar heerlijk!

Kameel houding (Ustrasana) in yoga: pittig maar heerlijk!

Gepubliceerd op 03-9-2017 in Yogaoefeningen

De Kameel, in het Sanskriet Ustrasana genoemd, is een van de meest besproken houdingen in yoga. Een pittige maar heerlijke houding met veel voordelen voor lichaam en geest.

In deze blog laat ik je zien hoe je de Kameel houding (Ustrasana) stapsgewijs uitvoert. Ook neem ik je mee langs de vele voordelen van deze houding.

 

Wat voor soort yogahouding is de Kameel?

  • Achteroverbuiging, omdat je achterwaarts je rug oprekt
  • Hartopener, omdat je je hartgebied hiermee automatisch opent
  • Borstopener, omdat je hele borstgebied hierin mee gaat
  • Heupopener: je moet deze wel wat openen om achterover te kunnen gaan!

 

Waarom is de Kameel, Ustrasana, zo pittig?

In deze houding open je de hele voorkant van je lichaam door achterover te buigen. En deze achteroverbuiging zijn we niet gewend!

We zitten in ons moderne leven veel voorovergebogen achter ons bureau, in de auto of op de fiets. Voorovergebogen zijn is onze 'default' houding geworden.

Je hebt er dus wel een beetje lef voor nodig om je op deze manier helemaal open te stellen. Maar je beoefening wordt beloond: als je deze houding regelmatig doet, zul je je opener en zelfverzekerder gaan voelen!

 

Kameel yoga houding ustrasana moeilijk vooraanzicht borstopener

 

Welke stappen neem je om correct in de Kameel yogahouding te komen:

  1. Begin in Diamantzit
  2. Ga dan ‘staan’ op je knieën
  3. Je benen zijn op heupbreedte
  4. Leg beide handen stevig in je onderrug om deze te ondersteunen
  5. Laat je hoofd zover mogelijk achterover zakken in je nek
  6. Hou je heupen zoveel mogelijk waar ze zijn
  7. Hou je buikspieren licht aangespannen
  8. Buig je rug achterover en maak deze rond (je beweegt dus niet je gestrekte bovenlichaam in zijn geheel naar achteren)
  9. Als je met uitgestrekte armen gemakkelijk bij je voeten kunt, pak je deze vast met je handen
  10. Als dit niet lukt, geen probleem, dan hou je je handen in je onderrug
  11. Blijf goed doorademen (dit kan wat lastiger zijn vanwege de intense strekking aan de voorkant van je lichaam)


Welke stappen neem je om correct uit Ustrasana te komen:

  1. Als je je handen op je voeten hebt: breng ze dan eerst weer terug naar je onderrug
  2. Zijn je buikspieren nog aangespannen?
  3. Hou de voorkant van je lichaam aangespannen en kom langzaam rechtop
  4. Als je weer recht op je knieën staat, adem een paar keer in en uit
  5. Kom rustig zitten in Diamantzit
  6. Sluit eventueel je ogen en voel goed na, eventueel op een meditatiekussen

 

In deze video laat Malou Zuur van LouZen je zien hoe je de Kameel uitvoert:


Een beetje duizelig of misselijk bij Kameel yogahouding (Ustrasana)?

Dit is geen gek verschijnsel.

Je kunt je misschien voorstellen dat je lichaam eraan moet wennen om opeens zo open te staan. En dit kan, zoals hiervoor beschreven, een en ander losmaken wat een tijdje vast heeft gezeten.

Als dit loskomt kan dit een beetje duizelig of misselijk gevoel geven. Zodra dit onaangenaam voelt, kom je uiteraard terug uit de houding en ga je zitten of liggen. Focus op 1 punt en op je ademhaling en je zult merken dat het vanzelf weg trekt.

Misschien doe je aan Bikram Yoga en heb je hier weleens last van gehad. Dit is compleet normaal maar kan door de warmte weleens wat vervelend aanvoelen. 

 

Welke voordelen heeft de Kameel yogahouding (Ustrasana) o.a.?

  • Een soepele ruggengraat 
  • Mogelijk loslaten van emoties die vastzaten in je hart- of borststreek
  • Je gaat je zelfverzekerder en lichter voelen
  • De voorkant van je lichaam wordt opgestrekt
  • De achterkant van je lichaam wordt sterker
  • Omdat je je borstgebied opent, ga je vrijer ademen en krijg je meer energie!

Ter ondersteuning van de Kameelhouding kan ik je een yogariempje aanbevelen, om je benen goed bij elkaar te houden. En als je nog niet met je handen bij je hielen komt, is het handig om twee yogablokken te gebruiken!

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt om de pittige, maar heerlijke Kameelhouding in yoga te doen. En ik wens je veel ontspanning toe!

e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen









P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina.

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?