Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Gepubliceerd op 17-4-2018 in Mindfulness

Je hoort er steeds meer over: yoga, mindfulness en meditatie om bijvoorbeeld je stress te verminderen. En yoga is wel redelijk bekend. Maar wat is mindfulness? Wat is meditatie? En vooral: wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie? 


Deze vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden.  Er zijn mensen die zich hun leven lang verdiepen in deze materie en nooit uitgeleerd zijn. Ik probeer je hier een eerste richting te geven. Maar eerst dit:


Wist je dat wij tegenwoordig in 1 week net zoveel prikkels te verwerken krijgen als onze voorouders van 150 jaar geleden in hun hele leven?


Onze moderne maatschappij hangt aan elkaar van technische snufjes om ervoor te zorgen dat wij meer tijd over houden voor ontspanning. 


verschil mindfulness meditatie hersenen focus


Het resultaat is echter dat we nog nooit zoveel stress hebben gehad. We hebben weinig echt contact en onze hersenen maken overuren. In onze zoektocht naar ontspanning stuiten we ook al snel op mindfulness en meditatie om die hersenen tot rust te brengen.

En terecht, want het werkt!

 

Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

 

Ik vertel je eerst wat mindfulness is, daarna wat meditatie is en als laatste behandel ik enkele verschillen.

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een niet-religieuze moderne meditatietraditie, onder andere bekend door Jon Kabat Zinn, ook weleens de vader van de mindfulness genoemd. Zijn definitie is:

Mindfulness is het bewustzijn wat ontstaat, als je doelgericht aandacht geeft aan wat zich op dit moment voordoet, zonder daar een oordeel over te hebben.

 

Klinkt simpel, toch? Dat is het niet.

Ga maar eens na bij jezelf: wanneer ben jij echt 100% met je aandacht in het NU? Heb jij bijvoorbeeld regelmatig dat je met iemand staat te praten maar in gedachten bij het etentje van gisterenavond bent? Precies.


verschil mindfulness meditatie aandacht focus

Hoe doe je mindfulness?

Als je mindfulness beoefent, ben je heel bewust met je aandacht bij wat je aan het doen bent. Je doet 1 ding tegelijk en dit doe je met volle aandacht.

Je doet dit onder meer door te focussen op je lichaam. Die is namelijk altijd in het hier & nu en het is een mooie methode om uit je hoofd te komen.


 

verschil mindfulness meditatie lichaam nu aanwezig springen


Dus als jij je focust op je lichaam, is jouw geest ook in het nu.

Onze hersenen zijn niet gemaakt om meerdere dingen tegelijk met aandacht te doen. Nee, ook de vrouwelijke hersenen niet! :-)

Daarbij komt dat je bij het beoefenen van mindfulness geen oordeel hangt aan wat zich op dat moment voordoet. Het is niet goed of fout, je erkent alleen dat het gebeurt.

 

Wat levert mindfulness je op?

Regelmatige (dagelijkse!) beoefening van mindfulness kan je veel opleveren, bijvoorbeeld:

  • Minder piekeren
  • Minder stress
  • Meer energie
  • Gelukkiger leven
  • Betere concentratie
  • Meer creativiteit
  • Betere relaties

 

Het helpt ook tegen werkstress! Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun medewerkers yoga, meditatie en mindfulness te laten ervaren.

 


verschil mindfulness meditatie boeddhisme monniken verlichting

Wat is meditatie?

Meditatie is een van oorsprong religieuze, Boeddhistische beoefening die in principe tot doel heeft om verlicht te raken. Hierover is ontzettend veel te vertellen.

Maar ik beperk me hier tot de techniek van mediteren die veelal zittend beoefend wordt.

Meditatie leert je om je niet te laten meeslepen door je gedachten of emoties. En niet zozeer om ze te stoppen want dat kan niet!


Hoe moet je mediteren?

Er zijn grofweg 2 soorten meditatie:

  1. Bij concentratiemeditatie richt je je aandacht op 1 punt, zoals een kaars of je ademhaling. En elke keer dat je afgeleid wordt (door geluid, gevoelens o.i.d.) keer je meteen weer terug naar je focuspunt. Dit herhaal je soms wel honderden keren per meditatie. Je traint op deze manier je ‘aandachtsspier’.
  2. Bij inzichtsmeditatie bestaat je focuspunt uit alles wat je lichaam of geest tijdens de meditatie meemaakt: wat denk je? Wat voel je? Je beoefent eigenlijk heel gericht mindfulness (=aandacht) met deze vorm van meditatie.


verschil mindfulness meditatie hoe mediteer je

Wat levert meditatie je op?

Regelmatige beoefening (vrijwel dagelijks) van meditatie kan je min of meer dezelfde resultaten opleveren als bij mindfulness: o.a. minder stress, betere concentratie en meer gevoel van rust.


Maar wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Kort gezegd is:

  • meditatie de techniek die je beoefent (net als gewichtheffen in de sportschool)
  • mindfulness (= aandacht) wat het je oplevert (net als een gespierde arm in de sportschool)


Meditatie beoefen je meestal op een bepaald moment en in een bepaalde houding en mindfulness beoefen je soms de hele dag door. Je kunt bijvoorbeeld:

  1. mindful eten
  2. mindful sporten
  3. mindful schrijven

Om je meditatie zo comfortabel mogelijk te maken, is het fijn om een 

goede yogamat en een goed meditatiekussen te hebben. Hiermee kun je thuis, op een voor jou fijne plek, aan de slag!


Ik hoop dat je een eerste indruk hebt gekregen van het verschil tussen mindfulness en meditatie. Ik wens je veel oefenplezier, doorzettingsvermogen en rust toe!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?