De Kathouding (Marjariasana) in yoga

De Kathouding (Marjariasana) in yoga

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 14-6-2018 in Yogaoefeningen


De Kathouding (Marjariasana) is een van de bekendste houdingen binnen de yoga. Je kent hem vast wel! En behalve dat hij er prachtig uitziet, is hij ook een weldaad voor je wervelkolom. De Kat wordt niet voor niks vaak als opwarmer voor je rug gebruikt. Ga lekker thuis aan de slag met deze instructie en je rug voelt daarna gegarandeerd soepeler!


Wat voor soort houding is de Kathouding (Marjariasana)?

De Kathouding is:

  1. Een zittende houding
  2. Een vooroverbuiging
  3. Een achteroverbuiging
  4. Een ademhalingsoefening (omdat je op het ritme van je adem beweegt)
  5. Een balanshouding als je ook met je armen/benen werkt

 

De Kathouding is een lichte vooroverbuiging. Andere vooroverbuigingen zijn De Neerwaartse Hond en De Ploeg. 


Malou Zuur van LouZen laat de Kathouding zien


Hoe kom je stapsgewijs in de Kathouding?

Eigenlijk is de Kathouding niet een positie die je stap voor stap aanneemt. Het is een doorlopende houding die je op het ritme van je ademhaling uitvoert. Toch leg ik het enigszins stap voor stap uit:

  • Kom op handen en knieën. Je handen zijn hierbij plat op de mat, met gespreide vingers en ze staan recht onder je schouders. Je knieën staan recht onder je heupen. Je rug is recht en je hoofd is in het verlengde van je nek. Let op: on model Malou heeft hypermobiele armen. Het is de bedoeling dat je je armen niet overstrekt!
  • Vervolgens ga je op het ritme van je in- en uitademing je rug afwisselend bol en  hol maken.
  • Als je inademt en je rug bol maakt, strek je je armen helemaal uit, je hoofd draait naar binnen (kin naar de borst), je trekt je stuit in en je voelt tot hoever je kunt gaan.
  • Als je uitademt en je rug hol maakt, kantel je je bekken/stuit naar achteren, draai je je hoofd richting je nek, je kijkt omhoog en je oren zijn van je schouders weg.
  • Beweeg een paar keer op jouw ademtempo van hol naar bol, maak er een vloeiende beweging van. Je beweegt eigenlijk continu.
  • Na een tijdje wissel je het om: inademen hol, uitademen hol.

 

Kathouding Marjariasana yoga uitrusten kindhouding

Hoe kom je er weer uit?

Als je klaar bent met de Kathouding, is het fijn om uit te rusten in Kindhouding, of in omgekeerde Savasana, waarbij je op je buik ligt. Voel goed na wat je kunt opmerken in je lichaam:

  • Is er wellicht meer ademruimte gekomen?
  • Kun je voelen dat je wervelkolom wat soepeler geworden is?

 

Welke hulpmiddelen kun je gebruiken?

Over het algemeen worden er geen hulpmiddelen gebruikt bij de Kathouding. Een goede yogamat is wel fijn en belangrijk en ook kan het prettig zijn om een dekentje of klein kussentje onder je knieën te leggen. Ook is het fijn om een soepele yogabroek of yogalegging aan te hebben zodat je makkelijk kunt bewegen, en eventueel in de spiegel goed kunt zien of je de Kathouding goed uitvoert!


Bij andere yogahoudingen kun je ook gebruik maken van andere yogamaterialen, zoals een yogablok, yogariem of meditatiekussen


Kathouding Marjariasana yoga schuin achter holle rug

Welke voordelen heeft de Kathouding (Marjariasana) in yoga?

De Kathouding heeft verschillende positieve uitwerkingen:

  • Het grootste voordeel is dat je wervelkolom en rug soepeler worden
  • Ook worden je buikorganen gemasseerd, wat goed is voor o.a. je spijsvertering
  • Je bekkengebied wordt soepeler


Andere houdingen waarbij je werkt aan een soepele wervelkolom zijn De Vishouding, De Kameel en De Boog. Dit zijn allemaal achteroverbuigingen die ook zorgen voor meer openheid in je borstgebied. 


Welke varianten zijn er op de Kathouding?

Als je meer uitdaging wilt, zijn er 2 mogelijkheden:

  1. Strek ook je benen om de beurt uit als je je rug hol maakt. Span je been hierbij goed aan voor meer kracht. Als je je rug bol maakt, breng je je knie richting je neus.
  2. Voor nog een extra stapje kun je ook je tegenovergestelde arm meenemen. Je strekt dan dus je rechterbeen en linkerarm tegelijk uit of je linkerbeen en rechterarm. Let op: span je buikspieren aan, dit helpt je bij je balans!


Andere goede en fijne balanshoudingen om te oefenen zijn De Danser en De Adelaar.


e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen via de pop-up op onze site of via deze aanmeldpagina

Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?