De Kindhouding (Balasana): de 3 grootste voordelen

De Kindhouding (Balasana): de 3 grootste voordelen

Gepubliceerd op 22-7-2017 in Yogaoefeningen

Heb jij de Kindhouding weleens gedaan? Dan weet je misschien al dat dit een heerlijke, ontspannende houding is. Ik neem je mee langs de 3 grootste voordelen van de Kindhouding (Balasana) in yoga. Want in een béétje yogaserie mag deze niet ontbreken!

 

Waarom heet het de Kindhouding?

Hier is eigenlijk een heel logische verklaring voor. In deze houding maak je je heel bewust klein. Daarnaast keer je terug naar een basisgevoel van veiligheid. En dit wordt geassocieerd met je kindertijd. In het Sanskriet heet de houding dus Balasana.

 

kindhouding balasana 3 grootste voordelen ontspanning loslaten

Hoe voer je de Kindhouding (Balasana) uit?

Hier een stapsgewijze uitleg:

  • Start in diamantzit, dus rechtop zittend op je onderbenen (je scheenbenen en bovenkant voeten liggen op de grond)
  • Buig je bovenlichaam rustig voorover
  • Plaats je buik op je bovenbenen
  • Leg je armen langs je lichaam, naar achteren wijzend
  • Leg je voorhoofd op de grond
  • Keer je aandacht naar binnen en blijf rustig doorademen

 

Voordat ik je de 3 grootste voordelen ga vertellen, wil ik je een aantal variaties op deze fijne houding uitleggen.


Variatie 1 kindhouding: hoofd op een wang

Hierbij leg je je voorhoofd niet op de grond maar draai je je hoofd naar links of rechts tot je wang op de mat ligt. Dit is overigens lang niet voor iedereen mogelijk dus maak je geen zorgen als jou dat niet lukt! Je nek wordt door deze houding anders opgestrekt, door de draaiing die erin zit.


Variatie 2 kindhouding: armen vooruit gestrekt

Bij deze variatie leg je je armen niet langs je lichaam maar recht vooruit op de mat. Dit wordt ook wel de Mohammedaanse gebedshouding genoemd.

Het kan hierdoor makkelijker worden om je voorhoofd op de mat te krijgen en de houding kan wat ruimtelijker aanvoelen dan de oorspronkelijke variant.

 

kindhouding balasana 3 grootste voordelen variatie armen vooruit


Variatie 3 kindhouding: benen uit elkaar

Hierbij hou je je benen niet tegen elkaar maar leg je je knieën opzij, richting de mat. Je benen gaan hierdoor uit elkaar en is er meer ruimte om voorover te buigen. Met name voor zwangere dames een heel prettige variant maar eigenlijk voor iedereen die dat fijn vindt. Ademen wordt hierdoor ook makkelijker!

  

Variatie 4 kindhouding: met hulpmiddelen

Ontspanning is in de Kindhouding heel belangrijk. Gebruik daarom hulpmiddelen zoals kussentjes of yogablokken om je hoofd, armen of billen te ondersteunen. Het maakt niet uit hoe ver je komt, als je maar goed kunt ontspannen! En als je wat kortere bil- of rugspieren hebt (of hamstrings), kan het lastig zijn je billen op je voeten te leggen. Leg er gewoon een kussentje tussen!


Een heel fijn hulpmiddel is een yogablok, vaak gemaakt van kurk of schuim. Een yogablok is een hele prettige, betaalbare ondersteuning bij allerlei yogahoudingen!
 


Dan naar de 3 grootste voordelen van Kindhouding (Balasana)!

 

Voordeel 1 Balasana: ontspanning

De eerste heb ik net al even genoemd: de Kindhouding is de ultieme ontspanningshouding. Je draait je hele lichaam naar binnen, hoeft nauwelijks iets aan te spannen en je wordt amper afgeleid door prikkels om je heen. Je laat de zwaartekracht je helpen door je helemaal in de houding te laten zakken en zo zwaar mogelijk te worden. Verder heb je je hoofd in deze houding lager dan je hart en dat werkt ontspannend.

Vanwege deze ontspannende werking wordt de houding dan ook vaak aan het einde van een serie andere yogahoudingen gedaan.

 

kindhouding balasana 3 grootste voordelen baby slaapt veilig zeker


Voordeel 2 Balasana: een veilig, zeker gevoel

De Kindhouding werkt positief op je basisgevoel van veiligheid en zekerheid. Dit komt omdat je door deze houding automatisch aan jezelf als heel klein kind wordt herinnerd toen je hopelijk nog heel onbevangen en veilig in het leven stond. Je maakt je klein en neemt dezelfde houding aan als toen je pasgeboren was.

 

Voordeel 3 Balasana: loslaten

Deze houding is gemaakt om los te laten. Je laat spierspanning los maar de houding representeert ook een bepaalde overgave aan alles wat er op dat moment is. Je knielt bij wijze van spreken ‘voor het leven’. En omdat je zo goed naar binnen kunt keren met Balasana, is het makkelijker om zaken los te laten:

  • de dag die je achter de rug hebt
  • de yogasessie die je net gedaan hebt
  • mogelijke emoties die opkomen

Maak hierbij gebruik van je ademhaling: op elke uitademing kun je weer een klein stukje meer loslaten.


Ik wens je heel veel ontspanning toe met de Kindhouding/Balasana!


e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina.

 

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?