Adelaar yoga houding (Garudasana): balans en concentratie

Adelaar yoga houding (Garudasana): balans en concentratie

Gepubliceerd op 22-11-2017 in Yogaoefeningen

Raak jij altijd een beetje de draad kwijt bij de Adelaar? Of kun je je balans maar niet vinden? Je bent niet de enige...! De Adelaar is vernoemd naar de mythische vogelkoning Garuda en het is een yoga oefening die een stapsgewijze aanpak vraagt. Ik leg je uit hoe je thuis prima kunt oefenen met deze super goede houding!


Wat voor soort yogahouding is de Adelaar (Garudasana)?

  • Een staande houding: je staat (om en om) op 1 been
  • Een balanshouding: omdat je op 1 been staat, is het lastiger om te blijven staan
  • Een meditatieve concentratiehouding: door je focus op 1 punt verbeter je je concentratie

 

Welke varianten zijn er?

De Adelaar kent niet echt verschillende varianten maar er wordt weleens gesproken over de hele en de halve Adelaar. Met de halve Adelaar wordt dan bedoeld dat je alleen het bovenste gedeelte van de oefening doet, dus het in elkaar strengelen van de armen. Dit geeft een diepe stretch op de schouders, armen en de bovenrug.


Malou Zuur van LouZen laat zien hoe je de Adelaar uitvoert


Hoe kom je stapsgewijs in de Adelaar (Garudasana)?

  1. Begin in de Berghouding
  2. Buig je knieën een beetje en verplaats je gewicht naar je linkerbeen
  3. Sla je rechterbeen over je linkerbeen, buig nog wat verder en haak je voet zover mogelijk om je been. Lukt dit niet? Ga dan met je voet zover mogelijk in de goede richting.
  4. Sla dan je rechteram over je linkerarm
  5. Wijs je handpalmen naar elkaar toe en pak je handen vast, zoals op de video/foto's
  6. Je bovenlichaam hou je rechtop, je buigt dus niet naar voren
  7. Je armen trek je zoveel mogelijk naar beneden zodat je vingers ter hoogte van je neus komen
  8. Focus op 1 punt ter bevordering van je concentratie
  9. Adem rustig door
  10. Wissel dan van kant zodat je hem ook op je rechterbeen uitvoert


Hoe kom je weer uit de Adelaar?

  1. Maak je benen los van elkaar
  2. Zet ze stevig en gestrekt terug op de grond
  3. Maak je armen los en laat ze voorzichtig langs je lichaam hangen
  4. Kom in een Berghouding staan
  5. Voel na (eventueel met ogen dicht) wat de houding voor je gedaan heeft

 

Adelaar yoga garudasana vrouw doet yoga oefening vooraanzicht

Welke voordelen heeft de Adelaar (Garudasana)?

De Adelaar werkt op allerlei delen van je lichaam, denk bijvoorbeeld aan:

  • Het versterken van dijen, enkels en knieën
  • Het verbeteren van je concentratievermogen
  • Het versoepelen van je schouders en de rest van je bovenlichaam
  • Het bevorderen van lenigheid in het algemeen

 

Wanneer kun je Adelaar beter niet doen?

Er zijn situaties waarin je de Adelaar beter niet kunt doen. Omdat je in deze houding je armen en benen om elkaar heen vouwt is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij knieproblemen en gewrichtsproblemen. Bouw het in dit geval langzaam op en raadpleeg een arts om te checken of je dit mag doen. Vind je de Adelaar niet prettig of te risicovol? Kijk dan eens naar onze instructie voor de Ploeghouding, de Duifhouding of de Kameel.


Ik wens je heel veel succes met het oefenen van de Adelaar (Garudasana) yoga houding en hoop dat het je balans, concentratie en lenigheid zal bevorderen!

e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina.

 

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?