zonnegroet

De Zonnegroet is een serie yogahoudingen (asana’s) die achter elkaar, in een flow, worden uitgevoerd. Je kunt je dag heel goed beginnen met de Zonnegroet. De Zonnegroet heet in het Sanskriet dan ook Surya Namaskar, wat 'zonnegebed' betekent. Van oorsprong werd deze serie ‘s ochtends gedaan als een eerbiedige buiging voor de zon. Maar hij wordt ook gebruikt om een les te beginnen, als warming up.

 

Wat is een Zonnegroet?

De Zonnegroet bestaat uit twaalf yogahoudingen, die achter elkaar worden uitgevoerd. Je warmt er je hele lichaam mee op:

  • Je gebruikt armen en benen
  • Je strekt de rug
  • Je opent de borst

Je kunt de ademhaling gebruiken als basis voor je bewegingen, maar dat is niet noodzakelijk. Tijdens de reeks zul je afwisselend voor- en achterover buigen. Sommige mensen geven er de voorkeur aan om de houdingen vloeiend uitvoeren, maar je kunt ook elke houding even vasthouden en rustig doorademen.

 

Door de Zonnegroet te doen stimuleer je het doorstromen van energie. Door het energieke buigen en strekken open je de chakra’s (dit zijn energiecentra die zich aan de voor- en achterkant van je lichaam bevinden). Je warmt alle spieren op, wordt flexibeler en zorgt voor een ontspannen begin van de dag. Ook deze houdingen doe je in een rustig tempo en met volle concentratie.

 

wat is de zonnegroet

Hoe doe je de Zonnegroet precies?

Om de Zonnegroet te doen, volg je de volgende stappen: 

  1. De Berghouding (Tadasana): sta rechtop. Strek je armen zijwaarts en omhoog, breng je handen voor je lichaam naar beneden, tot voor je borst (in een gebedshouding).
  2. Buig voorover zover je kunt, je handen raken de grond of houden je schenen vast. Strek je rug uit en buig weer omlaag.
  3. Strek je rechterbeen naar achteren, kijk met je gezicht vooruit, houd je schouders laag.
  4. Strek je andere been naar achteren. Zorg ervoor dat je je rug en bekken goed in een lijn houdt, zodat je niet inzakt. Dit is de Plankhouding.
  5. Zak door je armen, laat jezelf rustig op de grond zakken en duw dan je bovenlichaam omhoog. Steun op je armen. Dit is de Cobrahouding. (Opwaartse Hond kan ook)
  6. Zet af, duw je bekken omhoog en strek je armen. Je staat nu met je benen gestrekt, je bekken als hoogste punt en je hoofd naar beneden (in een driehoek) in de Neerkijkende Hond.
  7. Zet je linkerbeen naar voren, daarna je rechterbeen. Strek je benen, zodat je in een vooroverbuiging staat. Til je bovenlichaam vanuit je benen omhoog en eindig weer in de Berghouding.

De volgende serie begin je gespiegeld, dus bij het derde punt strek je je linkerbeen naar achteren.


We hopen dat je meer te weten bent gekomen over de vraag: Wat is de Zonnegroet? We wensen je veel oefenplezier!

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?