Berghouding (Tadasana) in yoga

Berghouding (Tadasana) in yoga

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 21-10-2018 in Yogaoefeningen

De Berghouding (‘Tadasana’ in Sanskriet) is deel 1 van een drieluik over een aantal belangrijke basishoudingen binnen de yoga. Deze basishoudingen komen heel veel voor en ze lijken erg makkelijk. Maar is dat wel zo?

Als eerste behandelen we dus de Berghouding, volgende keer de Lijkhouding (Savasana) en de keer daarna de Kleermakerszit (Sukhasana).

 

berg houding yoga stevig staan

Wat voor yogahouding is de Berghouding (Tadasana)?

De Berghouding heeft een naam die al aangeeft waar het om gaat: een berg is stevig, gegrond en is niet zomaar omver te krijgen. En dat is precies hoe je je gaat voelen als je deze houding regelmatig correct uitvoert! Wat voor yogahouding is het?

  1. De Berghouding is een statische, staande houding.
  2. Het is dé staande houding om het effect van andere staande houdingen goed na te voelen.
  3. Het is ook de begin- en eindhouding van veel andere staande houdingen.
  4. Het is een houding waarbij bijna alle spiergroepen in het lichaam aangesproken worden en dus ook de buikspieren. Voor een echte training raad ik je echter andere yoga buikspieroefeningen aan. 


Omdat Yin Yoga en Restorative Yoga vrijwel geen staande houdingen kennen, komt de Berghouding in deze yogavormen niet voor. Dit in tegenstelling tot Hatha Yoga.


Waar moet je op letten bij de Berghouding?

De Berghouding is veel meer dan ‘even rechtop gaan staan’. Als je de houding goed wilt uitvoeren let je op de volgende punten:

  • Plaats je voeten vlak naast elkaar op de grond, met maximaal 1 vuistbreedte ertussen. Verdeel je gewicht goed over je voeten
  • Begin van onderaf je benen licht aan te spannen en goed rechtop te zetten
  • Je knieën blijven uit het slot
  • Je kantelt je bekken licht zodat je stuitje naar de grond toe beweegt, zodat je nog meer rechtop staat
  • Je onderrug hou je recht en je spant je buikspieren een beetje aan
  • Je staat met een open borst, schouders naar achteren en omlaag en je schouderbladen wijzen naar elkaar toe
  • Je armen hangen langs je lichaam en je handen zijn geopend
  • Je hebt dus een trotse houding!
  • Je hoofd is rechtop, kin iets ingetrokken zodat je nek goed recht is, in het verlengde van je wervelkolom
  • Je gezicht is ontspannen


berg houding tadasana yoga achterkant 

Wanneer gebruik je de Berghouding (Tadasana)?

Zoals gezegd gebruik je de Berghouding als rusthouding en als start- of eindpositie na een andere houding. Denk hierbij aan:


Als je een actieve, dynamische yogavorm (zoals Bikram Yoga) uitvoert, kunnen sommige staande houdingen je net even teveel zijn. Dan kun je altijd even uitrusten in de Berghouding. Dit is namelijk, zoals je ziet, een yogahouding op zich en je onderbreekt hiermee je yogabeoefening dus niet.

Ook is de Berghouding heel geschikt om de effecten van een andere houding na te voelen. Dit komt omdat deze houding niet heel moeilijk is (als je eenmaal weet WAT je moet doen) en je dus je focus goed kunt richten op sensaties in je lichaam en mind.

 

Hoe oefen je de Berghouding?

  1. Oefen de Berghouding een paar keer thuis, met deze instructie.
  2. Ga hierbij ook af en toe voor de spiegel staan (ook een kwartslag draaien!) zodat je goed kunt zien of je het goed doet.
  3. Vraag je yogadocent na de les eens of hij/zij je nog wat tips ter verbetering kan geven.

 

Ik hoop dat je voldoende tips hebt gekregen voor jouw beoefening van De Berghouding (Tadasana) in yoga. Als je deze houding goed onder de knie hebt, zal ook je basishouding in je dagelijkse leven verbeteren!

Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel deze blog met een vriend!

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van nieuwtjes en niet-zweverige inspiratie over yoga? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan
Heb je feedback voor ons?