De Krijger 1 (Virabhadrasana) in yoga

De Krijger 1 (Virabhadrasana) in yoga

Gepubliceerd op 28-4-2018 in Yogaoefeningen


Het is tijd voor een 3-luik over een van de meest krachtige yogahoudingen: De Krijger. Er zijn 3 verschillende Krijgers en ik geef je de komende tijd voor alle 3 een fijne instructie voor thuis. Vandaag beginnen we met Krijger 1!

 

Eigenlijk niet echt een typische yoga-naam hè: De Krijger?

Je associeert het al snel met vechten en dat is niet iets waar we ons binnen de yoga mee bezighouden. Althans, niet in de vorm van geweld tegen jezelf of anderen. Maar wel in de vorm van een ‘gevecht’ met jouw duistere kanten, jouw ‘lijden’ en ontkenning van minder leuke dingen in je leven. Daar heeft iedereen nu eenmaal mee te maken. Maar zoals altijd kan yoga verlichting brengen. Met deze houding werk je aan je kracht, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.


Dus pak jezelf bij elkaar en hup: lekker de mat op! (Doe wel even je sokken uit voor een optimale grip)

 
Wat voor soort houding is de Krijger 1 (Virabhadrasana)?

De Krijger 1 is een houding die je o.a. terugziet in Hatha Yoga en Ashtanga Yoga en het is o.a. een:

  • Balanshouding
  • Staande houding, (goed voor kracht in de benen)
  • Achteroverbuiging
  • Lichte borstopener

 

Malou Zuur van LouZen doet Krijger 1


Hoe kom je stapsgewijs in de Krijger 1?

  1. Vanuit de Berghouding stap je in een brede spreidstand
  2. Draai je rechtervoet een kwartslag naar rechts, je linkervoet draait ongeveer 45 graden mee
  3. Buig je rechterbeen totdat je rechterknie recht boven je rechter enkel staat, dit vormt een hoek van 90 graden, je linkerbeen is gestrekt
  4. Draai je hele bovenlichaam mee naar rechts
  5. Duw je heupen iets naar voren
  6. Breng je armen met aandacht omhoog en strek ze de lucht in
  7. Hou je schouders laag en ontspannen
  8. Verdeel je gewicht goed over beide voeten
  9. Kijk naar een punt voor je en concentreer je
  10. Als je iets verder wilt gaan, buig je je bovenlichaam en hoofd iets naar achteren, zonder dat je bovenlichaam van plaats verandert

 

Hoe kom je er weer uit?

  • Breng je hoofd en bovenlichaam weer recht
  • Breng in 1 beweging je armen weer omlaag
  • Strek je voorste been
  • Draai beide voeten en bovenlichaam weer terug naar het midden
  • Rust uit in de Berghouding

 

Welke voordelen heeft de Krijger 1 (Virabhadrasana)?

  • Geeft zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen
  • Versterkt balans en stabiliteit
  • Bevordert concentratie en focus
  • Versterkt je benen, armen en rug
  • Armen, schouders en liezen worden opgestrekt
  • Borst krijgt iets meer ruimte
  • Geeft energie!


De krijger 1 virabhadrasana varianten rechtop

Welke varianten zijn er?

Zoals hierboven beschreven kun je je armen recht omhoog gestrekt houden en naar voren kijken of verder naar achteren doorbuigen en je hoofd in de nek leggen. Hierdoor strek je je rug meer op en wordt het nog lastiger om in balans te blijven. Ook werk je hierdoor nog meer aan het overwinnen van angst (voor het onbekende), want dat is wat achteroverbuigingen doen.

Bij een Krijger houding is een goede en fijne yogamat belangrijk. Om goed grip te hebben en te kunnen blijven staan heb je een enigszins sticky, niet te dikke mat nodig. Dit zijn mijn aanraders als je een eigen yogamat wilt kopen.


Ik hoop dat je lekker kunt oefenen met deze instructie voor de Krijger 1 (Virabhadrasana) in yoga. Binnenkort volgt er ook eentje voor Krijger 2 en 3!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?