Strekkende yogahoudingen

strekkende yogahoudingen

Strekkende yogahoudingen zijn alle houdingen, waarbij je lichaam (logischerwijs) gedeeltelijk of geheel gestrekt wordt. Je spieren en het bindweefsel worden gerekt en deze worden daardoor soepeler. Zo ontstaat er meer ruimte in je lichaam door meer ontspanning. Strekkende houdingen kun je zittend, staand of liggend doen.

 

Wat doe je bij een strekkende yogahouding?

Elk deel van je lichaam kan gestrekt worden. Je kunt een houding doen die focust op een lichaamsdeel, zoals de benen of juist de schouders. Het is ook mogelijk om met een houding een aantal lichaamsdelen tegelijk te strekken, zoals bijvoorbeeld met de Krijger 3. Doe je deze houding, dan strek je zowel je benen, als het bovenlichaam en je armen.

 

Een strekking kun je met en zonder hulpmiddelen doen.

Zonder hulpmiddelen is er sprake van gelijktijdig strekken Ă©n actief aanspannen van spieren. Zo kun je je beenspieren strekken, terwijl ze ook je gewicht moeten dragen.

Met hulpmiddelen kun je net wat meer ontspannen en lukt het vaak iets gemakkelijker om dieper in een houding te komen.

 

Waar zijn deze yogahoudingen goed voor?

Strekkende houdingen werken op het fysieke en het mentale vlak.

Op fysiek vlak:

  • Zorgen ze voor meer lenigheid van je lichaam
  • Helpen ze spanningen in spieren en bindweefsel los te laten
  • Verbeteren ze de doorbloeding van je lichaam
  • Verbeteren ze je lichaamshouding
  • Zorgen ze voor een groter bewegingsbereik

 

Op mentaal vlak:

  • Helpen ze je om spanningen loslaten (je kunt dus zowel fysiek als mentaal spanningen hebben)
  • Helpen ze je te werken aan je doorzettingsvermogen
  • Zorgen ze voor beter contact met je lichaam (zoals luisteren naar je eigen grenzen)
  • Zijn ze een oefening in overgave
  • Geven ze je meer energie

 

strekkende yogahoudingen krijger

Tips om strekkende yogahoudingen goed uit te voeren 

  1. Belangrijk is om goed aan te leren voelen waar je eigen grenzen liggen. Je kunt pijn voelen bij een houding, maar niet elke pijn is een reden om te stoppen. De ene pijn geeft aan dat je lichaam gewoon moeite heeft met het loslaten van spanning, iets dat op zichzelf geen kwaad kan. De andere pijn kan aangeven dat je te ver gaat of een blessure hebt en dat is een reden om voorzichtig te zijn. Het verschil aanvoelen kan lastig zijn.
  2. Yoga gaat om het vinden van balans. Bij strekkingen gaat het om de balans tussen je grenzen respecteren en jezelf blijven uitdagen.
  3. Kijk ook vooral niet wat een ander doet, hoe ver je buurman of -vrouw komt. Het gaat om de lessen die jij kunt leren. Bij yoga heb je de ruimte om je lichaam te leren kennen en sensitief te zijn voor de boodschappen die het je geeft.

 

 

Voorbeelden van strekkende yogahoudingen

In veel yogahoudingen zit een strekkend element, bijvoorbeeld:

  1. De staande houdingen: Krijger 1, 2 en 3
  2. De zittende houdingen: Zittende Twist of Koeienkop
  3. De liggende houding: Vishouding


Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?