Koeienkop (Gomukhasana) in yoga

Koeienkop (Gomukhasana) in yoga

Gepubliceerd op 22-12-2017 in Yogaoefeningen

Ken je de Koeienkop (Gomukhasana)?

Het is een ontzettend goede maar ook pittige houding waarbij je aan soepele heupen en schouders  én aan een symmetrische lichaamshouding werkt. Zwoeg jij jezelf er altijd doorheen in de yogales? Kijk dan hoe je het makkelijker en effectiever voor jezelf kunt maken!

 

Wat voor soort houding is de Koeienkop (Gomukhasana)?

De Koeienkop is een klassieke houding uit de Hatha Yoga en is een:

  • Heupopener, net als de duifhouding
  • Schouderopener
  • Zittende houding

 

koeienkop gomukhasana yoga soepele schouders heupen vrouw doet koeienkop houding

Welke varianten zijn er?

Het is een vrij ingewikkelde houding dus er zijn allerlei varianten. Maar in het algemeen kun je, naast de volledige Koeienkop, kiezen voor een versie met:

  1. Je benen volledig uitgevoerd en je armen niet 
  2. Je armen volledig uitgevoerd en je benen niet

Bij de eerste laat je de armen bijvoorbeeld beide naar beneden gericht achter je rug hangen.

Bij de tweede zit je bijvoorbeeld in Diamantzit, met je billen op je hielen, en voer je de armen wel volledig uit.

 

Hoe kom je stapsgewijs in de Koeienkop? 

  1. Kom zitten in Stafhouding (of langzit) met beide benen gestrekt naar voren. Starten vanuit kleermakerszit kan ook.
  2. Til je linkerbeen over je rechterbeen en leg je linkervoet zo ver mogelijk naar achteren. Je linkerhiel ligt nu richting je rechterbil
  3. Buig nu ook je rechterbeen waarbij je rechtervoet zoveel mogelijk naar achteren gaat. Je rechterhiel ligt nu richting je linkerbil
  4. Je zit nu gekruist en je knieën zijn min of meer boven elkaar
  5. Buig nu je linkerarm achterop je rug met de handpalm van je linkerhand tegen je rug aan. Je hand wijst naar boven
  6. Je rechterarm gaat boven langs je hoofd naar je rug waarbij je rechterhand naar beneden wijst
  7. Je probeert nu je handen in elkaar te strengelen op de rug
  8. Blijf rechtop zitten, ontspan zoveel mogelijk en haal 4-5 keer diep adem
  9. Doe dit ook aan de andere kant


Malou Zuur van LouZen laat zien hoe je de Koeienkop uitvoert: 


Hoe kom je weer uit de Koeienkop?

  • Eerst laat je beide handen los en komen de armen weer los langs het lichaam
  • Vervolgens haal je de benen uit elkaar en leg ze weer naast elkaar neer
  • Schud de benen even uit voordat je de andere kant doet of verder gaat met andere yogahoudingen

 

Hulpmiddelen bij de Koeienkop

Het is heel normaal om hulpmiddelen te gebruiken bij de Koeienkop. De reden hiervoor is dat het een stevige houding is waarbij je snel teveel druk zet op je heupen of schouders. En dat is niet goed!

  1. Om te beginnen kun je een yogariempje gebruiken als je merkt dat je handen elkaar niet raken op de rug. Met het riempje verleng je feitelijk je handen en maak je toch de juiste beweging.
  2. Ook kun je een yogablok of meditatiekussen gebruiken bij de Koeienkop. Je kunt erop gaan zitten als je het lastig vindt om met beide zitbotten goed op de grond tussen je benen te zitten. Maar ook kun je je benen of een knie ermee ondersteunen.

 

De instructie ook van de voorkant bekijken?



Welke voordelen heeft de Koeienkop?

De Koeienkop is een pittige houding maar de beloning is dan ook dat er veel mooie voordelen te noemen zijn! De houding:

  1. Verruimt, net als bij de vishouding, je borstkas en dat is goed voor de longinhoud en dus je ademhaling
  2. Zorgt ervoor dat je leniger wordt in je heupen
  3. Maakt je schouderspieren los en dit is prettig want hier zit vaak veel spanning!
  4. Bevordert een evenwichtige (links en rechts) lichaamshouding, je merkt het bij de Koeienkop heel snel als je niet symmetrisch bent. En dat hebben heel veel mensen!
  5. Omdat stress vaak in je nek en schouders gaat zitten, werkt de Koeienkop rustgevend omdat je soepele schouders krijgt door deze houding


Ik wens veel ontspanning toe en succes bij het oefenen van de Koeienkop!


e-book 10 yoga asana's om thuis te oefenen

P.S. Wil je ons e-book '10 yoga asana's om thuis te oefenen' ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kun je doen onderaan deze blog of via deze aanmeldpagina.


Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?