sivananda yoga

Sivananda Yoga is een wat minder bekende vorm van yoga, die ontwikkeld werd door Swami Sivananda. Tijdens de les of de practice worden inspanning en ontspanning afgewisseld. Er is veel aandacht voor de gezondheid en het welzijn van de yogabeoefenaar: Sivananda Yoga richt zich op het voorkomen van ziekte en het verbeteren van de vitaliteit.

 

Wat is de opbouw van een Sivananda Yoga les?

Sivananda Yoga is afgeleid van Hatha Yoga. Een yogales of practice bestaat over het algemeen uit:

  • de Zonnegroet
  • 12 basis yogahoudingen
  • 2 ademhalingsoefeningen (Pranayama)
  • de eindontspanning (Savasana)

Hoe langer je bezig bent met deze vorm van yoga, hoe langer je elke houding zult aanhouden. Er worden ook meer variaties op de basishoudingen geleerd.

 

De 5 principes van Sivananda Yoga

De filosofie van Sivananda Yoga is gebaseerd op de volgende vijf principes:

1. De yogahoudingen

Hoe soepeler en beweeglijker het lichaam is, hoe langer het gezond zal blijven. Je houdt bij Sivananda Yoga elke asana lang aan en probeert daar de rust in te vinden. Zo voel je goed wat de werking van de asana is. De houdingen stimuleren de beweeglijkheid van de ruggengraat en hebben een positieve invloed op de organen en de klieren.

 

2. Een goede ademhaling

Pranayama is een systeem van oefeningen dat een gezonde ademhaling bevordert. Veel mensen gebruiken maar een klein deel van hun longen, omdat ze snel en oppervlakkig ademhalen. Doordat er bij Sivananda Yoga altijd aandacht wordt besteed aan Pranayama, krijg je controle over je ademhaling en leer je de volle capaciteit van je longen te gebruiken. Een diepe, langzame ademhaling is heilzaam en vermindert stress.

 

wat is sivananda yoga lijkhouding ontspanning

3. Ontspanning

Een diepe ontspanning is voor veel mensen niet gemakkelijk te bereiken. De Savasana (Lijkhouding) helpt je om diep te ontspannen, waardoor je stress kunt kwijtraken, je geest tot rust komt en je lichamelijk energie op kunt doen. deze houding wordt dan ook veel gebruikt binnen de Sivananda Yoga.

 

4. Voeding

Vanuit de Sivananda filosofie wordt een vegetarisch dieet aangeraden. Voeding beïnvloedt onze Prana (energie). Vegetarische voeding ondersteunt het lichaam, is gemakkelijker te verteren en belast het lichaam niet. Daarom wordt gekozen voor pure en natuurlijke voedingsmiddelen.

 

5. Meditatie en geestelijk welzijn

Een opgewekte geest helpt je ook om fysiek gezond te blijven. Je hebt met een opgewekte geest meer mentale weerstand, flexibiliteit en creativiteit. Meditatie helpt je om een opgewekte geest te krijgen en houden. Je leert hierdoor beter bij jezelf te blijven, je ontwikkelt een grotere concentratie en het helpt bij het voorkomen van spanningen. 

 

Sivananda Yoga is dus een complete filosofie, waarbij de yoga oefeningen een onderdeel zijn van een heel complex aan methoden om de mens gezond en vitaal te houden.


Bekijk welke yogastudio's Sivananda Yoga geven!

Meer inspiratie nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?