Welke yogaoefeningen zijn er?

Het doen van yogaoefeningen, de zogenaamde asana’s, brengt innerlijke rust, concentratie en bewustzijn. Het is goed voor zowel je lichaam als je geest. Als je wilt weten hoeveel yogaoefeningen er zijn, dan is daar geen duidelijk antwoord op. Er zijn namelijk oneindig veel oefeningen en er worden ook nog steeds nieuwe ontwikkeld.

 

Soorten yogaoefeningen

Yogaoefeningen kunnen worden onderverdeeld in soorten houdingen.

Er zijn:

  1. Gedraaide houdingen
  2. Strekkende houdingen
  3. Achteroverbuigingen
  4. Vooroverbuigingen
  5. Omgekeerde houdingen
  6. Zijwaartse houdingen

 

Elk van deze soorten houdingen heeft voordelen voor je lichaam.

  • Draaiingen maken de rug soepel en bevorderen de doorbloeding van de organen.
  • Strekkingen maken de spieren flexibel, zorgen ervoor dat je spanningen kunt loslaten en verbeteren de doorbloeding.
  • Achteroverbuigingen: zowel de rug als de borst profiteert. Je opent je borst, wat zorgt voor meer ruimte voor de longen en het hart en de rug wordt soepel en tegelijkertijd sterker.
  • Vooroverbuigingen strekken de benen en maken deze sterker. Ook stroomt er meer bloed naar je hart en je hersenen, waardoor de doorbloeding beter wordt. Het zorgt ook voor ontspanning.
  • Omgekeerde houdingen zijn heel goed voor de gezondheid. De houdingen stimuleren het zenuwstelsel en alle klieren in de hersenen, is goed voor je lichaamshouding, de bloedsomloop en versterken de spieren van schouders, rug en armen. Ze geven je vooral ook nieuwe energie.
  • Zijwaartse houdingen zijn goed voor je balans en daardoor voor je spierontwikkeling. Je krijgt een sterke core. Je strekt ook je zijden goed uit en dit geeft ruimte in je lichaam.

 

Het is aan te bevelen dat je yogapractice houdingen uit elke groep bevat. Op deze manier weet je zeker dat je alle spieren en pezen hebt aangesproken.


welke yogaoefeningen zijn er 

Voorbeelden van yogaoefeningen:

 

Hieronder volgen enkele oefeningen, onderverdeeld per soort.


Gedraaide houdingen:

  1. Jathara Parivartanasana (Liggende Draaiing)
  2. Gedraaide Driehoek
  3. Liggende Garuda


Strekkende houdingen:

  1. Vrkshasana (Boom)
  2. Virabhadrasana 1 (Krijger)
  3. Plank


Achteroverbuigingen:

  1. Setu Bandha (Brughouding)
  2. Ustrasana (Kameel)
  3. Supta Virasana 2 (Rustende Held)


Vooroverbuigingen:

  1. Uttanasana (Staande vooroverbuiging)
  2. Adhomukha Svanasana (Neerkijkende Hond)
  3. Janu Sirsasana (Hoofd naar knie)


Omgekeerde houdingen:

  1. Sirsasana (Kopstand)
  2. Sarvangasana (Kaars)
  3. Handstand


Zijwaartse houdingen:

  1. Ardha Candrasana 3 (Halve Maan)
  2. Zijwaartse plank
  3. Trikonasana (Driehoek)

 

Sommige yogahoudingen hebben van meerdere soorten elementen:

  • Zo is Janu Sirsana een vooroverbuiging, waar ook een draaiing bij zit.
  • De Neerwaartse Hond is een strekking, waarbij je ook de voordelen van een omgekeerde houding hebt.


Met zoveel houdingen kun je eindeloos variëren en je yogapractice elke dag uitdagend maken. We hopen dat je een antwoord hebt gekregen op de vraag: Welke yogaoefeningen zijn er?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Heb je feedback voor ons?