Je lichaam wakker kloppen

Je lichaam wakker kloppen

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 21-9-2020 in Yogaoefeningen

Ik wist niet dat zo’n simpele oefening zo fijn kon zijn!

 

Als je voelt dat je een gespannen en stijf lichaam hebt, kun je natuurlijk een heerlijke yogales doen. En dat raad ik je natuurlijk ook van harte aan, maar denk ook eens aan deze ontspannende, eenvoudige oefening.

Klop je lichaam als het ware wakker, met je eigen handen.


In deze video laat ik je zien hoe het werkt:



Hieronder vind je de uitleg in woorden op een rijtje gezet!


Welke volgorde kies je, bij je lichaam wakker kloppen?


Het werkt het beste om een vaste volgorde te aan te houden, hier mijn suggestie:

  • Begin aan de achterkant van je hoofd
  • Ga langzaam naar boven en door naar je voorhoofd
  • Ga verder over je gezicht (doe dit gebied altijd met je vingertoppen!) naar beneden
  • Langs de keel en hals naar de borst
  • Met beide handen (eventueel gekruist) naar de schouders en bovenrug
  • Dan weer terug, klop met je rechterhand je linkerarm aan de buitenkant richting de hand
  • Draai je arm om en ga via de binnenkant terug naar boven
  • Doe dit ook bij je rechterarm
  • Dan met beide handen over de borst naar beneden, langs middenrif en buik
  • Ga opzij en naar achteren naar onderrug en billen
  • Kom weer naar voren en ga over de voorkanten van beide benen naar beneden
  • Kom dan via de achterkanten weer omhoog
  • Ga via de buitenkanten van je benen weer naar beneden
  • Kom via de binnenkanten van je benen weer omhoog
  • Klop dan nog (extra) die plekken die jij fijn vindt en kom daarna weer stil en rechtop staan

 

Blijf rechtop staan, met beide voeten stevig op de grond (in de Berghouding) en voel na.

Wat voel je in je lichaam? Mogelijk voel je fijne tintelingen en voel je de energie als het ware weer door je lichaam stromen.

Deze oefening werkt ontspannend, aardend en geeft energie. En dat in een paar minuten!


handen lichaam wakker kloppen

 

Hoe gebruik je je handen bij het wakker kloppen van je lichaam?

 

Om te beginnen kun je op 3 manieren kloppen:

1.     Gebruik je vingertoppen om zachtjes te kloppen

2.     Maak kommetjes van je handen om iets harder te kloppen

3.     Maak vuisten van je handen om nog steviger te kloppen

Je voelt vanzelf wat er op dat moment het prettigste voor je is. 


Behalve dat deze oefening heel fijn werkt voor je fysieke lichaam, worden ook de energiebanen (meridianen) in je lichaam geactiveerd. Binnen de yoga, en vooral de Yin Yoga, gaat men ervan uit dat er verschillende energiebanen door je lichaam stromen, die een grote bijdrage leveren aan je algehele gezondheid.

Het is dus belangrijk dat ook deze gezond en in beweging blijven.


Ik wens je veel rust en ontspanning toe met een wakker en energiek lichaam!


Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchter | horeca liefhebber | meditatietrainer | wintersporter | Yin Yoga docente | Meer over mij!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel deze blog met een vriend!

3 x Ellen

  • Down-to-earth én spiritueel
  • Drinkt wijn én groene thee
  • Leeft lekker druk én bewust
Meer over mij!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

Meld je aan
Heb je feedback voor ons?