Yoga voor drukke mama’s: waarom werkt het?

Yoga voor drukke mama’s: waarom werkt het?

Gepubliceerd op 28-9-2017 in Yoga voor iedereen

Ben jij zo’n drukke mama voor wie yoga weleens goed zou zijn? Maar vraag je je af hoe je dat in hemelsnaam gaat inbouwen in je drukke leven? Ik vertel je waarom yoga voor drukke mama’s goed werkt zonder uren per week kwijt te zijn.


Waarom hebben moeders het toch zo druk?

De moderne mama heeft het drukker dan ooit. Waarom? Denk maar aan:

  • werk
  • zorg
  • vriendinnen
  • sporten
  • familie

Alles kan tegenwoordig en dus willen we ook alles. En er wordt vaak gezegd dat vrouwen beter zijn in multitasken dan mannen. Onzin! Onze hersenen kunnen dat net zomin als die van mannen. 

 

Waarom werkt yoga voor drukke mama’s?

Zonder af en toe een moment stil te staan, houden veel moeders het niet vol. En met dat stil staan bedoel ik niet perse letterlijk, in fysieke zin, maar ook echt in je hoofd.

Je kunt namelijk ook superdruk bezig zijn terwijl je lijf stilstaat. Herkenbaar?

Met yoga leer je om via de fysieke beweging van je lichaam ook geestelijk even stil te staan en dus te ontspannen.


 

yoga drukke mama's wekelijkse yogales

Maar wanneer doe je als drukke mama yoga?

 

1. Volg wekelijks een yogales

Gun jezelf een wekelijkse yogales! Natuurlijk moet je dit organiseren maar je laadt er zo enorm van op, dat je dit jezelf gewoon zou moeten gunnen.  Kies een fijne studio bij jou in de buurt en probeer deze routine er echt in te krijgen. Meer weten over welke yogavormen er zijn?

 

2. Pak kleine yogamomentjes tussendoor

Bijna nog belangrijker dan je wekelijkse yogales: de losse momentjes tussendoor. Hier zijn er namelijk veel meer van in een week.

Denk hierbij aan:


 

yoga drukke mama's met je kind

3. Doe yoga samen met je kind

Hoe leuk om juist samen met je kind(eren) yoga te doen!

In het begin zal je kind er misschien aan moeten wennen: zowel om yoga te doen als aan mama die daar opeens op een matje zit. Maar ga gewoon je oefeningen doen, vraag je kind om mee te doen. 

De kans is groot dat een deel van je gezin dit een heerlijk rustmoment van de dag of week gaat vinden. 



Ademhalingsyoga voor drukke mama’s

Behalve met fysieke houdingen kun je met je ademhaling ook enorm veel bereiken. Je ademhaling is je perfecte Nu-anker: je adem en je lichaam zijn ALTIJD in het nu.

Denk er maar eens over na: heb jij je lichaam weleens in het verleden meegemaakt?


Maar hoe werkt dit?

Als je merkt dat je niet met je aandacht in het nu bent:

  1. breng je aandacht dan naar je ademhaling
  2. adem rustig door en volg je adem
  3. afgeleid? Keer rustig weer terug naar je ademhaling
  4. na een tijdje worden je lichaam en hoofd rustiger 

Dit kun je heel de dag door doen, je hebt je ademhaling altijd bij je!

Verder is de Sniper Breath een makkelijke en fijne yoga ademhalingsoefening.

Als je op verschillende momenten (korte) yogasessies wilt doen, is het heel fijn om een eigen yogamat te hebben, inclusief een handige yogatas om hem (en andere losse spullen) mee te kunnen nemen.

 

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen aan een antwoord op de vraag: yoga voor drukke mama’s: waarom werkt het? Ik wens je veel rust en yogaplezier!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?