3 redenen waarom Yin Yoga zo meditatief is

3 redenen waarom Yin Yoga zo meditatief is

Gepubliceerd op 12-9-2017 in Soorten yoga

In deze blog geef ik je 3 redenen waarom Yin Yoga meditatief is.

Er wordt weleens gezegd: yoga is meditatie in beweging. Dit komt o.a. omdat aandacht centraal staat bij meditatie en bij yoga beweeg je met aandacht. Toch kun je de ene yogasoort meer meditatief ervaren dan de andere.

Yin Yoga wordt vaak als heel meditatief ervaren. Hoe komt dit?

 

Maar eerst: wat is meditatie?

Meditatie is het trainen van je aandacht.

Vaak leven we met onze aandacht in het verleden (terugdenkend aan een leuke vakantie) of in de toekomst (zenuwachtig zijn voor een sollicitatiegesprek). Hierdoor missen we vaak veel in het huidige moment.

Bij het beoefenen van meditatie (en yoga) leer je om je aandacht bij het huidige moment te houden. De ademhaling kan een hulp zijn hierbij.

Steeds als je afgeleid wordt door gedachten, gevoelens of geluiden ga je weer met je aandacht terug naar je ademhaling. Op deze manier breng je meer rust in je hoofd en dus ook in je lichaam. Maar waarom werkt dit zo goed bij Yin Yoga?


De 3 redenen waarom Yin Yoga zo meditatief is:

 

3 redenen yin yoga meditatief diepe houdingen stretch

Reden 1: Yin Yoga werkt diep in het lichaam

Yin Yoga werkt heel diep in het lichaam. Je houdt de yogahoudingen lang aan en daardoor ga je steeds dieper de houding in. Je komt hoe dan ook je fysieke of geestelijke grens tegen, bijvoorbeeld omdat:

  • je been pijn gaat doen
  • je erg ongeduldig wordt
  • je ervan baalt dat je stijf bent

Dit is het moment dat je weerstand voelt en dat wil je eigenlijk niet!

En dan kun je dus goed oefenen met meditatie: blijf met je aandacht bij je ademhaling en verzet je niet tegen de pijn of het ongeduld. Alleen dan ontstaat er ruimte in je lichaam en kun je volgende keer misschien net dat stukje verder komen in de houding.

 

 

3 redenen yin yoga meditatief door ademhaling meisje ademt

Reden 2: Je ademhaling is extra belangrijk bij Yin Yoga

Je ademhaling is dus een heel belangrijk onderdeel van meditatie. Om goed met je aandacht bij het nu te blijven, gebruik je je ademhaling als een soort ‘nu-anker’.

Als je je goed focust op je ademhaling, ben je altijd in het nu. Ga maar na: heb jij je ademhaling weleens in het verleden of de toekomst ervaren?

In Yin Yoga heb je je ademhaling hard nodig om dieper te kunnen komen in de houdingen en om met de weerstand van je lichaam en geest om te kunnen gaan!

 

Reden 3: Bij Yin Yoga heb je echt de tijd voor meditatie

Je houdt de houdingen vrij lang aan bij Yin Yoga, dus er is letterlijk tijd meer tijd voor meditatie tijdens de houdingen.

Bij actieve flow yogavormen zoals Ashtanga Yoga en Vinyasa Yoga heb je die tijd wat minder, omdat je met name met je aandacht bij de beweging in combinatie met je ademhaling bent. 

Als je aan de slag wilt met Yin Yoga, gebruik dan ons handige overzicht van yogastudio's voor Yin Yoga.

Een eigen meditatiekussen kan heel fijn zijn bij Yin Yoga of als je daarnaast ook thuis wilt gaan mediteren. Wat is een goed meditatiekussen? En wat zijn aanraders als je een meditatiekussen wilt kopen?


Ik hoop dat je wijzer geworden bent door deze 3 redenen waarom Yin Yoga zo meditatief is. Ik wens je veel ontspanning toe!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?