Yoga bij koude voeten

Yoga bij koude voeten

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 10-2-2018 in Yogaoefeningen

Het is eindelijk echt winters weer. Heerlijk, ik hou ervan.

Het nadeel is wel dat sommige mensen nu extra veel last hebben van koude voeten. Met een kruik en dikke sokken kom je een heel eind. Maar……helpt yoga ook bij koude voeten? Zeker!

Sterker nog, er wordt weleens over een aparte yogavorm voor je voeten gesproken, Toega genaamd.

 

Toega of niet: ik vertel je hoe yoga kan bijdragen aan het oplossen van koude voeten.

 

yoga bij koude voeten sokken op bank

Hoe ontstaan koude voeten?

Natuurlijk heeft iedereen weleens last van koude voeten. Maar als je dit regelmatig hebt, zonder duidelijk aanwijsbare reden, kan er meer aan de hand zijn. Onderzoek dan of er iets aan de hand is met je doorbloeding, je vaten of aderen. Uiteraard is het verstandig om je huisarts te raadplegen.

 

Waaruit bestaat yoga bij koude voeten?

Als er niets medisch aan de hand is, kun je je waarschijnlijk beperken tot yoga voor je voeten, Toega dus :-) Maar wat is het precies? Je kunt je voeten weer lekker soepel en warm maken door bepaalde bewegingen en stretchoefeningen te doen.

Je zult je verbazen over hoeveel spanning je vasthoudt in je tenen en voeten! En je voeten doen goed werk dus ze verdienen wel wat extra aandacht. Het is dan ook belangrijk dat je de oefeningen wel ‘yoga-minded’ uitvoert, dat wil zeggen:

  1. met aandacht
  2. zonder weerstand
  3. goed doorademend

 

Hoe doe je yoga bij koude voeten?

Hier een paar voorbeelden van goede oefeningen om te werken aan soepele en warme voetjes! 


yoga bij koude voeten tenen stretch toega

1. De tenenstretch:

  • Start zittend op je knieën, met je bovenlichaam rechtop
  • Zet je tenen in de mat
  • Kom met je billen op je hielen zitten en voel de spanning op je tenen
  • Probeer zoveel mogelijk te ontspannen en door te ademen

 

2. De voetenmassage

  • Ga op een kussentje zitten en leg je benen voor je op de mat neer
  • Pak 1 voet en masseer deze met beide handen
  • Masseer de onderkant, bovenkant en de tenen
  • Wissel van voet en herhaal

 

yoga bij koude voeten wreef oprekken toega

3. Stretchen van je wreef

  • Start zittend, met je billen op je hielen
  • Plaats een yogablok of een stevig kussen onder je knieën zodat je knieën omhoog komen
  • Blijf met je billen op je hielen zitten
  • Voel de druk op de wreven van je voeten
  • Verplaats het blok of kussen als je hoger of lager wilt zitten


Wat zijn de voordelen van yoga voor je voeten?

Wat levert het je op als je regelmatig op deze manier aandacht aan je voeten besteedt?

  1. Soepelere voeten en tenen
  2. Betere doorbloeding en dus meer aanvoer van warmte
  3. Meer gevoel in je voeten


Voor deze oefeningen voor je voeten is het fijn een goede, wat dikkere yogamat te hebben. Bekijk hier mijn tips voor goede yogamatten!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met yoga bij koude voeten. Ik wens je warme voetjes toe!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchtere yogi | Rotterdammer | groot horeca hart | blogger | reiziger | meditatietrainer | wintersporter

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Yogashoppen?

Leuk als je ons volgt op Facebook!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor ons yoganieuws!

Meld je aan

Deel deze blog met een vriend!

Heb je feedback voor ons?