10 voedingsmiddelen ter ondersteuning van jouw yogabeoefening

10 voedingsmiddelen ter ondersteuning van jouw yogabeoefening

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 27-2-2022 in Yoga weetjes

Wat we natuurlijk al heel lang weten is dat voeding echt invloed heeft op hoe je je voelt.

Gewoon in het dagelijks leven, maar óók tijdens je yogabeoefening!


  • Krijg je weleens spontaan honger tijdens een serie intensieve yogahoudingen?
  • Dwalen je gedachten af tijdens de eindontspanning?
  • Of merk je tijdens de yogales regelmatig dat je spieren stram zijn?


Dit zijn tien voedingsmiddelen, getipt door PuurFiguur, die bijdragen aan meer energie,

flexibiliteit en focus tijdens je yogabeoefening:


1. Amandelen


Als je energiepeil gauw zakt tijdens de yogales, dan kunnen amandelen je een dienst

bewijzen.

Met hun hoge vet- en eiwitgehalte geven ze langdurig energie. Daarnaast bevatten ze

naast vitamine E en vitamine B2 nog diverse mineralen zoals magnesium, mangaan,

koper en fosfor.

Deze voedingsstoffen bevorderen de gezondheid van de botten en het bindweefsel en

dragen bij aan gezond spierweefsel. Daarnaast helpen ze mee bij:

  • de energieproductie in je lichaam
  • de water- en mineralenhuishouding van je lichaam
  • je concentratievermogen
  • het verminderen van vermoeidheid


10-voedingsmiddelen-yoga-amandelen-havermout


2. Havermout


Havermout bevat complexe koolhydraten, die in je lichaam slechts langzaam worden

omgezet in brandstof. Hierdoor profiteer jij van een gestage stroom energie en heb je

geen last van grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Deze glutenvrije graansoort is bovendien zacht voor je darmen en bevat relatief veel

eiwitten, vetten en vezels. Daardoor verzadigt dit graan bijzonder goed.


Ook levert havermout het mineraal silicium, dat goed is voor botten en bindweefsel. Het

versterkt namelijk de functie van calcium in ons lichaam. Dit mineraal is onmisbaar voor

sterk en gezond bot- en bindweefsel. Doordat silicium de aanmaak van collageen

stimuleert, draagt het bij aan flexibiliteit in de botten en dit is natuurlijk een voordeel bij

het beoefenen van yoga.


3. Meloen


Meloen is rijk aan water en bevat ook weinig zuren, waardoor het lichaam gehydrateerd

blijft tijdens intense yogahoudingen. Dit is bij elke vorm van yoga heel fijn maar nog een

beetje extra bij hot yoga natuurlijk!


divider-wereld-van-yoga



4. Zoete aardappel


Zoete aardappels bevatten naast vezels veel vitamine A. Deze voedingsstof verzacht de

slijmvliezen die de darmen en longen bekleden waardoor de kans groter is dat je een

rustige buik en een diepe ademhaling zult hebben tijdens de yogales.


5. Quinoa


Quinoa is één van de meest eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen en daarmee een

geweldig product om je yogabeoefening te ondersteunen.

Yoga vraagt veel concentratie. Quinoa bevat alle negen essentiële aminozuren, ijzer en

vitamine B2 die je concentratieniveau verhogen. Ook dragen deze voedingsstoffen bij

aan de energieproductie en de opbouw van sterke botten.

 

Dit waren de eerste 5 voedingsmiddelen die jouw

yogabeoefening kunnen ondersteunen.


Zat er niks bij wat jij lust of wat jou aanspreekt?

We hebben er nog 5 voor je!

 

10-voedingsmiddelen-yoga-bessen


6. Bessen


Bessen zijn er in alle soorten en maten. Vooral bosbessen bevatten een enorme

hoeveelheid antioxidanten, vitamines en mineralen.

Omdat ze ook veel vezels bevatten, kunnen bessen helpen om je langer verzadigd te

voelen. Dankzij hun natuurlijke suikergehalte geven de vruchtjes je een milde

energieboost zonder de energiedip van geraffineerde suikers. En dit is natuurlijk fijn voor

een constant energieniveau tijdens de yoga.


7. Lijnzaad


Lijnzaad kan helpen bij het bereiken van een soepel lichaam en een flexibele geest. Het

bevat namelijk veel omega 3-vetzuren, die bijdragen aan gezonde gewrichten en een

goede hersenfunctie.

Door de zaden vlak voor gebruik fijn te malen, kun je het meest profiteren van hun

gezonde eigenschappen. Lekker in de yoghurt bijvoorbeeld!



divider-wereld-van-yoga


8. Rauwe cacao


Cacao bevat verschillende stoffen die je yogabeoefening ondersteunen:

Zo is dit natuurproduct rijk aan vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel beter in balans

blijft en je geen last hebt van een energiedip tijdens de yogales.

Daarnaast bevat cacao natuurlijke cafeïne om je wakker te houden tijdens de

eindontspanning. IJzer helpt mee om goed te kunnen blijven ademen tijdens intensieve

houdingen.

Cacao verhoogt bovendien je concentratie omdat deze lekkernij het stofje fenylalanine

bevat. Je lichaam zet deze stof om in dopamine, wat zorgt dat jij je goed kunt

concentreren.

Dopamine verhoogt eveneens je geluksgevoel, zodat je nog meer van yoga geniet.


9. Banaan


De complexe koolhydraten in deze smakelijke vrucht zijn niet alleen een goede bron van

energie. Een banaan bevat ook oplosbare vezels, die langzaam verteren en je

bloedsuikerspiegel in balans houden. Zo krijgt je lichaam voldoende energie tijdens de

yogales en kun je ook nog je ogen openhouden tijdens de eindontspanning.

Doordat de vrucht een goede dosis kalium levert, draagt deze bij aan een gezonde

samentrekking en ontspanning van de spieren. Dit helpt om spierpijn na afloop te

voorkomen.


10-voedingsmiddelen-yoga-yoghurt


10. Yoghurt


Als je geen problemen hebt met het verteren van zuivel, is yoghurt ideaal om je

yogabeoefening te ondersteunen. Dit natuurproduct (vooral Griekse yoghurt) bevat

namelijk veel eiwitten, die goed verzadigen. De eiwitten dragen bij aan het herstel van

spieren die door de yogahoudingen flink opgerekt kunnen zijn.

Als je kiest voor volle zuivel, krijg je ook nog gezonde vetten binnen. Net als eiwitten

werken vetten enorm verzadigend en zorgen ze lange tijd voor een constante stroom

energie.

Yoghurt is overigens een goede bron van proline, dat je lichaam nodig heeft om collageen

aan te maken. Deze lichaamseigen stof draagt bij aan soepele gewrichten.

Yoghurt is daarnaast ook nog eens een prima leverancier van vitamine B12. Deze stof

draagt bij aan gezonde rode bloedcellen en daarmee aan zuurstof voor onze spieren en

andere weefsels.

Het zuivelproduct ondersteunt eveneens een goede spijsvertering, zodat de kans kleiner

is dat je tijdens de yoga afgeleid wordt door een onrustige buik.



 

Ik hoop dat we je een beetje hebben kunnen helpen met deze informatie over 10

voedingsmiddelen die altijd al gezond zijn, maar dus ook je yogabeoefening

ondersteunen. Ik wens je veel ontspanning, souplesse en concentratie toe!

Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchter | horeca liefhebber | meditatietrainer | wintersporter | Yin Yoga docente | Meer over mij!

Beluister nu jouw ontspannende bodyscan meditatie

Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.

Deel deze blog met een vriendin!

3 x Ellen

  • Down-to-earth én spiritueel
  • Drinkt wijn én groene thee
  • Leeft lekker druk én bewust
Meer over mij!

Op de hoogte blijven?

Niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang een heerlijke, gratis bodyscan!

Meld je aan
Heb je feedback voor ons?