Waarom Corona een soort stilte retraite is

Waarom Corona een soort stilte retraite is

Ellen Spoor

Gepubliceerd op 26-10-2020 in Helpt yoga bij....?

Corona is voor veel drukke, werkende, zorgende vrouwen zoals jij een soort ‘verplichte’ stilte retraite. Het is namelijk een leerzame, maar soms ook moeilijke tijd. Hoe dat zit? Ik ga het je vertellen.

 

Maar eerst dit:

In deze blog trek ik een vergelijking tussen Corona en een stilte retraite. Dat doe ik niet om de situatie te bagatelliseren maar om het leerzame aspect van een stilte retraite te illustreren. Jij bepaalt zelf of je deze vergelijking herkenbaar of interessant vindt. Ik kan me natuurlijk heel goed voorstellen dat mensen die heel ziek zijn geworden, een dierbare of hun werk zijn verloren, hier totaal niet mee bezig zijn! Hen kan en wil ik dan ook alleen maar heel veel kracht toewensen.

 

Wat is een stilte retraite?

 

Een stilte retraite houdt in dat je je voor een bepaalde tijd terugtrekt uit je dagelijkse leven en alle prikkels om je heen tot een minimum beperkt. Denk aan: géén telefoon, tv, computer, gesprekken, muziek luisteren, winkels, luxe faciliteiten en restaurants.

 

Meestal verblijf je op een sobere locatie in de natuur. Je keert je aandacht naar binnen, leeft eenvoudig en je bent volledig op jezelf gericht. Daardoor word je geconfronteerd met jouw:

  • Onrust
  • (Soms hardnekkige) patronen
  • Vele (soms negatieve) gedachten
  • Onverwerkte emoties
  • Lichamelijke uitdagingen zoals spanning, moeheid en stijfheid

 

Tijdens een stilte retraite vul je je dagen meestal met (úúúren) mediteren, zitten, lopen, (in stilte) eten en slapen.

 

Klinkt niet echt als een feestje, hoor ik je denken. Klopt.

 

stilte retraite levert dankbaarheid op


Maar:

Wat levert een stilte retraite jou op?

 

Als je je zo terugtrekt, ontstaat er eindelijk ruimte voor fijne en minder fijne gevoelens en emoties. Die er normaal gesproken ook gewoon zijn maar daar wals je vaak overheen door je drukke leven.


Het stilstaan en accepteren van alles wat je tegenkomt tijdens een retraite, levert je veel op. Dit verschilt per persoon maar denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer rust in jezelf
  • Meer inzicht in jezelf en je (denk)patronen
  • Meer dankbaarheid en acceptatie van jezelf
  • Verwerken van bepaalde emotionele gebeurtenissen
  • Aandachtiger in het leven staan
  • Minder vluchtig leven
  • Je realiseert je hoeveel (onnodige) prikkels je normaal gesproken te verwerken krijgt


Een paar jaar geleden ben ik zelf de uitdaging aangegaan.

Lees hier meer over mijn bijzondere week op stilte retraite.

 

 corona stilte retraite moe onrust


Waarom is Corona een soort stilte retraite?

 

Voor veel drukke, werkende, zorgende vrouwen zoals jij is Corona dus een soort stilte retraite. Vooral als je geen kinderen (meer thuis) hebt.

Ga maar na:

  • Je werkt veelal thuis
  • Je ziet je collega’s amper nog in real life
  • Je knuffelt misschien oudere familieleden niet
  • Je geeft geen handen meer
  • Je kunt niet meer (zo makkelijk) afspreken met mensen
  • Er zijn geen festivals, feestjes en volgepropte vrijdagmiddagborrels
  • Je brengt dus meer tijd thuis en alleen door

 

Kort gezegd word je meer op jezelf teruggeworpen, heb je meer tijd om na te denken en wordt je wereldje een stuk kleiner.

Dit kan zorgen voor diezelfde onrust, moeheid en spanning als bij een stilte retraite.

 

Heb jij wel kinderen thuis?

Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je juist snákt naar meer stilte.

Je brengt meer tijd in gezelschap van je gezin door en dat kan heel fijn maar ook ‘too much’ zijn. Want ook als je te weinig eigen ruimte ervaart, kan dat stressvol zijn!

Ik vertel je graag meer over waarom yoga juist ook zo goed werkt voor drukke moeders.


hoe omgaan met corona stilte retraite


Hoe kun je ermee omgaan?

 

Ik heb geen wondermiddel voor je, maar de volgende tips zou je verder kunnen onderzoeken:

  1. Ga niet vechten tegen wat je ervaart
  2. Zorg goed voor jezelf qua beweging, voeding en slaap
  3. Doe regelmatig kleine oefeningen, bijvoorbeeld deze 3 mindfulnessoefeningen (voor snel resultaat)
  4. Hou een dagboek bij, schrijf dingen van je af
  5. Praat erover met anderen want je zult zien: je bent absoluut niet de enige!
  6. Doe regelmatig yoga, bijvoorbeeld via online lessen. Of bekijk deze yogaoefeningen, inclusief instructie.
Meer inspiratie nodig?
Ellen Spoor

Nuchter | horeca liefhebber | meditatietrainer | wintersporter | Yin Yoga docente | Meer over mij!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel deze blog met een vriend!

3 x Ellen

  • Down-to-earth én spiritueel
  • Drinkt wijn én groene thee
  • Leeft lekker druk én bewust
Meer over mij!

Op de hoogte blijven?

Wil je tips en niet-zweverige inspiratie over yoga ontvangen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

Meld je aan
Heb je feedback voor ons?